Cada dia el Centre d'Operacions rep 14 avisos d'incidències als Ferrocarrils. ENRIC TICÓ, president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya "Els més freqüents són la gent que embruta, en general que posa els peus al seient o que seu al terra impedint el pas de la gent. La gent que es cola. Els músics." Els usuaris envien les denúncies a través del telèfon mòbil i arriben fins aquí, des d'on s'activa el protocol d'actuació. ELVIA ARIZA "Ha arribat una incidència. Entrem en aquest programa que és on indica el tipus d'incidència que és, que en aquest cas és de seients bruts. A la línia de Barcelona-Vallès, entre les estacions de Rubí i Muntaner". Coneguda la incidència, es passa a l'acció. De moment, un missatge dissuassori. ELVIA ARIZA "Recordem als senyors clients que no és permès posar els peus damunt dels seients. Gràcies." I en tres mesos ja hi ha hagut 1.500 avisos. ELVIA ARIZA "Això ho ha sentit el maquinista i tot el passatge de tot el tren aquest." Asseguren que les multes són l'últim recurs i per això des del juliol només s'han posat 9 sancions per conductes incíviques reiterades. L'objectiu d'aquesta aplicació mòbil és aconseguir reduir el vandalisme al ferrocarril, que costa 2 milions d'euros a la companyia. Ho saben bé els encarregats de restaurar els desperfectes en els seients dels combois. Cada mes se'n llencen un cenetenar i se n'han de reparar més de mil.

L’usuari pot indicar desperfectes al vagó, com seients bruts, vidres ratllats o grafits, o denunciar que hi ha passatgers que seuen a terra, viatgen sense bitllet o fumen a les instal•lacions, entre altres incidències. Aquest sistema permet seleccionar entre 12 actituds incíviques, indicar la línia en què es viatja, i opcionalment, el vagó.

Les alertes estan geoposicionades en un mapa i es transmetran a temps real des de l’aplicació al Centre de Control, situat a Rubí. Depenent de la infracció, s’aplica un protocol d’actuació. El més habitual són els avisos per megafonia, que s’emeten des del mateix centre. En la majoria de casos la incidència es gestiona com una primera advertència als infractors. I si no canvien d’actitud, els comportaments es poden multar amb multes que poden arribar als 300 euros. Fins ara, però, només s’han multat nou vàndals.