Imatge de l'autor/a
Guillem González Claramunt
Escolta aquesta notícia

La intel·ligència artificial posarà en risc la humanitat? Hi ha un perill imminent per al nostre futur? Fins quin punt pot arribar a canviar les nostres vides? Al programa bàsics, de betevé, Karina Gibert, catedràtica de la UPC experta en IA i degana del COEINF, i Arnau Font, divulgador especialitzat en tecnologia i IA, han respost aquestes preguntes i d’altres, com ara l’impacte que poden tenir aquestes eines i quina regulació caldria aplicar-hi.

Karina Gibert ha assegurat que la IA no se’ns escapa de les mans i matisa: “El que se’ns està escapant de les mans és el seny”. Gibert explica que, al cap i a la fi, es pot desenvolupar sota uns marcs de comportament, connectar-la i desconnectar-la segons convingui, però ha volgut recalcar: “Ningú explica quins són els límits, és com vendre un medicament sense prospecte“.

És per això que considera les últimes notícies sobre el perill de la IA per a la humanitat com a “bombes mediàtiques“ perquè tothom parli d’això.

Font, per la seva banda, també considera que hi ha un component de màrqueting molt rellevant. Tot i això, el divulgador ha definit l’arribada de la intel·ligència artificial generativa com una revolució industrial molt més ràpida que les anteriors.

Les regulacions per a “un tràiler sense fre”

Tots dos han comentat també què opinen de la regulació que, sens dubte, acabarà arribant per controlar aquestes eines. De fet, Gibert ho ha exemplificat amb el símil d’un vehicle remolcat: “Si el deixes anar sense fre, és clar que és perillós”.

Si bé coincideixen en el fet que caldrà regular la IA, els experts demanen controlar com es farà. “Si els que han de posar les regles del joc són els mateixos que han de fer el negoci, no tinc molt clar que acabem regulant de la manera adequada“, ha sentenciat la catedràtica de la UPC.

Els riscos per als joves i un pla de formació

Karina Gibert ha apuntat també que utilitzar la IA és com un carnet: “Hauries de tenir certs coneixements per fer-la servir”. A banda, ha reclamat que es dissenyi un pla de formació en competències digitals que comenci en nens petits perquè aprenguin a fer-la servir esquivant els riscos que pot comportar-ne l’ús. Sobre això, Arnau Font ha afegit que la necessitat de formació també es pot aplicar a pares i docents.

Recupera la taula completa