L’impacte de la guerra a Ucraïna també s’està notant en l’àmbit de la ciberseguretat. Les empreses del sector de Barcelona estan especialment en alerta per garantir la seguretat dels clients. Algunes companyies els han traslladat el temor de patir atacs informàtics que arribin des de Rússia i estan sol·licitant assessorament per blindar-se i prendre precaucions.

La guerra de Rússia és un dels temes de conversa entre les empreses de seguretat informàtica de Barcelona i d’arreu del món, que aquests dies han concidit al Mobile World Congress. És el cas de l’empresa catalana Wise Security Global. De moment, el que han fet és recomanar als clients que tallin les IP que vinguin de Rússia i Bielorússia.

Temor al virus “ransomware”

La preocupació principal de les empreses és que els ataquin mitjançant el “ransomware”. Així és com s’anomena la pràctica de molts ciberdelinqüents en què s’apoderen del control informàtic de les companyies i els encripten. Després, els hackers els exigeixen el pagament d’un rescat per poder tornar a entrar-hi, a través de targetes de crèdit o criptomonedes. Un dels mètodes més usats per entrar al sistema operatiu és el correu brossa. Els missatges poden incloure documents, arxius adjunts o webs associats que un cop s’obren, bloquegen l’accés als usuaris.

Un altre dels temors és que els pirates informàtics facin servir la tècnica de l'”smshing“, que a diferència del “ransomware” afecta persones i no empreses. L’estafa, per exemple, pot consistir a demanar aportacions fraudulentes per a la causa ucraïnesa i quedar-se amb els diners i/o les dades bancàries.

La guerra, també virtual

Els experts diuen que és obvi que en ple segle XXI hi hagi un perill de ciberatacs, tot i que els minimitzen i creuen que poden ser una anècdota enmig del conflicte bèl·lic. Per Enric Luján, expert en seguretat informàtica, “és evident” que la guerra també s’està duent a terme en l’àmbit virtual i que les grans empreses occidentals poden tenir un paper rellevant. Per exemple, aïllant Rússia i “condemnar-la a viure en una intranet”.