Des que el domini punt cat es va posar en marxa el febrer de 2006, el nombre d'usuaris registrats ha crescut un 21% de mitjana cada any. Actualment, més de 68.500 persones tenen un web amb el punt cat i el mantenen actiu. De fet, 8 de cada 10 usuaris renova cada any el domini i en torna a pagar la taxa necessària, que oscil·la entre els set i els 35 euros. Precisament els preus són el principal motiu del creixement. SANTI RIBERA, director de la Fundació puntCAT "Bàsicament és perquè el punt cat ja ha arribat a una edat adulta, és jove, té set anys d'història. I ara ja tenim una massa crítica important que ens ha permès rebaixar preus de forma substancial." Per sectors, el 57% dels webs punt cat són d'empreses, el 20% d'entitats, el 12% d'organismes públics i l'11% d'usuaris particulars. L'èxit del domini català arriba, fins i tot, a escala mundial. I és que s'ha convertit en el segon que més ha crescut en percentatge a tot el món, només darrere del de Montenegro. A Catalunya, també és el domini que més ha crescut, de fet, ja es troba en tercera posició davant del punt net, el punt org i l'info, malgrat que continua per sota dels clàssics punt es i el punt com. "Del mig milió de dominis que hi ha a Catalunya, aproximadament l'11% són punt cat, però encara som lluny dels dos principals dominis que són el punt com i el punt es." Per això, la tasca de la fundació continua amb l'objectiu que el punt cat sigui el domini natural, i per defecte, de qualsevol que senti una identitat catalana, tingui una empresa o vulgui difondre continguts en català.

Durant el primer semestre de 2013, el domini .cat ha crescut un 16,2% i augmenta a un ritme del 21% de mitjana anual. Es tracta del domini que més usuaris ha registrat a Catalunya i el segon a tot el món percentualment. Davant, hi té el .me de Montenegro, tot i que aquest domini té una particularitat. “El .me, en anglès, vol dir ‘jo mateix’, i per això aquest domini té un creixement superior”, explica Santi Ribera, director de la Fundació puntCAT.

Un domini jove que enceta l’edat adulta

Aquesta entitat sense ànim de lucre va impulsar el domini .cat el febrer de 2006. La fundació es finança únicament de la venda de dominis. No té subvencions ni aportacions de cap mena. Tampoc no té relació amb la Generalitat de Catalunya. “Som una iniciativa de la societat civil que volia tenir un domini que representés la comunitat lingüística i cultural catalana”, detalla Ribera.

A mesura que el volum de registres ha augmentat, la fundació ha pogut abaixar preus. I aquest és el motiu de l’èxit. El .cat ha madurat. “L’any passat vam ser molt actius comercialment i promocionalment per atansar el preu a l’usuari final i això ha fet que el domini català experimentés l’auge”, argumenta Ribera. Un creixement superior al dels dominis principals. Per exemple, el .es va augmentar un 2,9% a Catalunya en passar de 214.500 a 220.805 registres.

El .cat també creix a Espanya

Pel que fa al conjunt d’Espanya, el .cat també és el domini que més ha crescut durant els primers sis mesos de l’any amb un increment del 9,8%. El .es (3,4%) i el .com (0,6%) també han incrementat registres. En canvi, el .net (-1,3%), el .org (-1,7%) i el .info (-0,6%) n’han perdut.

Encara queda camí per recórrer

“Malgrat que el .cat sembla que està molt generalitzat a Catalunya, encara hi ha feina per fer”, explica el director de la Fundació puntCAT. Del mig milió de dominis que hi ha a casa nostra, aproximadament un 11% són .cat, encara lluny del .es i el .com. “Estem molt satisfets amb les xifres, però hem de continuar lluitant per normalitzar el .cat i el català a la xarxa.”