El primer congrés BDigital d'aplicacions per a mòbils ha fet ple. S'han hagut d'habilitar sales com aquesta perquè tothom pogués seguir les conferències. Hi ha molt d'interès per saber com es crearan i vendran en el futur les aplicacions per a mòbils, un negoci a l'alça que aquest any mourà uns 236 milions d'euros a Espanya. L'any passat hi va haver 87 milions de descàrregues, amb un preu mitjà de 2,5 euros. Però a les botigues en línia d'Apple o d'Android hi ha també moltes aplicacions gratuïtes. RUBÉN LÓPEZ, màrqueting de Sys&App "És una aplicació que et facilita demanar un taxi. De quina manera? Te la descarregues, sol·licites un taxi per mapa (no has de trucar), et localitza directament en la teva ubicació gràcies a Google i llavors demanes el taxi i, sense haver de trucar, el taxi més proper de la companyia RTCC et passa a buscar. L'avantatge és que hem reduït el temps d'espera." JOSÉ RAMÓN GÓMEZ, màrqueting i vendes de QPonia "QPonia es una aplicación para visualizar cupones y ofertas de descuento en tu móvil, gratis y además a tu alrededor, de manera que puedas buscar, cuando tú quieras ir a comprar cualquier cosa, diferentes ofertas que te puedas encontrar conforme vas por la calle." Tècnicament, aquest servei no és una aplicació perquè no es descarrega al mòbil sinó que s'hi accedeix directament des del web. No funciona si no hi ha Internet, però s'actualitza constantment i no ha calgut crear una aplicació per a iPhone, una altra per a Android, per a Blackberry... Aquest és el drama dels desenvolupadors d'aplicacions: que la mateixa no serveix per a tots els mòbils. Fins ara la gran majoria eren per a l'iPhone d'Apple, aquest és el primer mes que es publiquen més aplicacions per a Android, el sistema operatiu de Google integrat en mòbils de moltes marques. És un mercat molt canviant: el que ens portarà l'any vinent, només ho sabrem en la propera edició del congrés.

El mercat de les aplicacions va ser el protagonista de la darrera edició del Mobile World Congress, la trobada mundial del sector de la telefonia mòbil, que se celebra a Barcelona. Aquestes aplicacions, que els usuaris es descarreguen per jugar, comunicar-se o gaudir de qualsevol servei, no les fan les operadores ni els fabricants de mòbils, sinó els desenvolupadors. Qualsevol petita empresa de programadors informàtics pot vendre les seves aplicacions arreu del món mitjançant les botigues en línia d’Apple, Android, Blackberry o Nokia, per exemple.

El primer repte és, precisament, escollir bé la plataforma o, més aviat, crear versions de l’aplicació per a cadascuna d’elles. A més de donar a conèixer dotzenes d’aplicacions desenvolupades a casa nostra, el congrés BDigital Apps ha servit perquè els desenvolupadors puguin intercanviar impressions amb els representants de totes les plataformes (excepte la més important: Apple no acostuma a participar en congressos oberts).

Almenys una cosa ha començat a veure’s clara: en el futur, no tots els serveis específics per a mòbils seran aplicacions que calgui descarregar. També n’hi haurà que estaran disponibles només a la web, sense que això els impedeixi accedir a la càmera, el GPS o l’agenda de l’usuari (sempre amb el seu permís, és clar). Si els serveis són de pagament, es carregaran a la factura telefònica o mitjançant noves plataformes. L’avantatge de tenir les aplicacions en xarxa és que s’hi accedeix mitjançant un navegador, de forma que l’usuari hi podrà entrar des de qualsevol dispositiu i els desenvolupadors no hauran de programar aplicacions totalment diferents per a iPhone, Android, Blackberry, Nokia…