L’objectiu de Cell Buddy és posar fi a la idea que cada telèfon mòbil té una targeta SIM que converteix l’usuari en client d’una única operadora. Segons el president d’aquesta “start-up” de Tel-Aviv, Ofir Paz, això no té cap sentit. Sobretot quan es viatja d’un país a l’altre i el client es veu obligat a triar entre pagar elevades tarifes de “roaming” a l’operador d’origen o bé buscar-se’n un allà on és, contractar-lo i canviar la targeta SIM del mòbil cada cop que vulgui fer-lo servir.

La targeta SIM virtual

L’alternativa que estan preparant -“ja quasi funciona, estarà al mercat en quatre o cinc mesos”, diu Paz- es basa en una nova targeta ID-SIM capaç d’identificar el mòbil del client davant les xarxes de múltiples operadors arreu del món i sense pertànyer a cap en concret. Com? La SIM que el mòbil necessitaria per a cada operador es troba al núvol, en els servidors de Cell Buddy, i la ID-SIM rep telemàticament les dades necessàries per “fer-se passar” per la targeta que calgui.

L’operador en qüestió acceptarà la connexió perquè de fet el client l’acabarà pagant, però d’una altra manera. A través de l’app, que es podrà descarregar de l’App Store o Google Play, el que volen és crear un mercat virtual de paquets de dades o de minuts. Els clients de Cell Buddy hi podran comprar les connexions que vulguin, lògicament les millors i més barates, només clicant sobre l’oferta d’un o altre operador. Així, en comptes que la companyia telefònica doni accés a Internet, serà el client qui accedeixi a les propostes de les telefòniques a través del dispositiu connectat. Si aquest sistema arriba a generalitzar-se, les tarifes d’itinerància dels operadors desapareixerien. Per això Ofir Paz proclama que “canviarem tota la indústria del mòbil”.

El preu de la llibertat

De moment, però, Cell Buddy vendrà les targetes ID-SIM amb un dispositiu al qual el mòbil del client es connectarà via Wi-Fi. “A la gent no li agrada estar canviant la targeta SIM del mòbil”, diu Paz. A més, d’aquesta manera, la connexió a la xarxa de telefonia mòbil, amb la radiació més alta, no es fa des del terminal que ens posem a l’orella sinó des d’aquest dispositiu ID-Link que podem tenir per casa o bé dur a la bossa o al cotxe.

No han fixat encara el preu d’aquest dispositiu, però sí que anuncien que els clients de Cell Buddy pagaran una quota d’uns 15 dòlars mensuals (o 60 anuals), que de ben segur els sortirà a compte si viatgen sovint. Després, els preus de cada paquet de gigues o minuts seran els que fixi cada operador local en fer l’oferta. “Nosaltres no negociarem amb ells, Amazon no negocia els preus dels productes que ven”, diu Ofir Paz. Per tant, Cell Buddy vol convertir-se en el mercat virtual de les telecomunicacions mòbils, com Amazon ho és dels llibres, discos i pràcticament qualsevol mena d’equipament. D’aquí a quatre anys, “4 Years from Now”, com diu la Mobile World Capital, veurem si ho han aconseguit.