
(ACN/Redacció) La bretxa de gènere encara és molt present en el món de la tecnologia i així es fa palès aquests dies al Mobile World Congress 2025 a Barcelona. “La presència masculina és majoritària, ho veiem en tots els passadissos i les fotos oficials”, descriu la directora d’Emprenedoria de Barcelona Activa, Itziar Blasco. En els estands del congrés s’observen poques directives i, en canvi, moltes hostesses, sobretot en els de les multinacionals. Segons el GSMA, aquest any un 27 % de les assistents al congrés han estat dones. El percentatge es manté estable en les últimes edicions, en què les dones representen al voltant d’un de cada quatre congressistes. Pel que fa a les ponències, enguany el MWC ha comptat amb un 40 % de ponents dones.
Un “problema” del sector
Les emprenedores coincideixen a dir que no els sorprèn aquesta xifra perquè és un “problema” de l’ecosistema digital. “No em sorprèn gens, malauradament la bretxa de gènere encara és molt gran i hi ha molt per fer”, diu la coordinadora de Divulgació de l’ICFO i representant de Quantum Flagship al MWC, Lydia Sanmartí-Vila. La directiva remarca que, tot i que darrerament hi ha més dones que accedeixen a estudis de l’àmbit de les STEM —ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques—, “van desapareixent” a mesura que s’escala i s’observen les posicions directives.
“Hem de fer que més dones i altres comunitats poc representades puguin arribar a llocs on es prenen decisions”, diu Sanmartí-Vila, que recorda que el Mobile és un congrés en què “sobretot hi ha gent sènior” d’empreses i institucions.

Un 35 % de start-ups creades per dones
La directora d’Emprenedoria de Barcelona Activa assegura que les dones tan sols representen un 20 % del sector de les TIC, alhora que en global només el 35 % de les empreses tenen com a mínim una dona com a fundadora. “Això significa que hi ha un 65 % de start-ups que només estan fundades per homes”, remarca. “Hem avançat molt, però encara ens queda marge”, agrega.
Un exemple d’aquesta minoria d’empreses creades per dones és Keybotic, que s’exposa al 4 Years from Now (4YFN). “Sempre hem de trencar aquesta barrera, que el 2025 encara hi és, però ens agrada trencar-la”, diu la seva directora de vendes, Mireia Riera. La companyia, que va fundar Irene Gómez, dissenya, produeix i ven un robot autònom que fa rondes d’inspecció en entorns industrials.
Riera, que és enginyera química, ressalta que en el seu cas operen en un entorn “doblement masculinitzat”, perquè es mouen en l’àmbit de la robòtica i el seu client final és la indústria. “El Mobile és un gran aparador per fer visible que el talent de la dona fa falta igual que el de l’home, ha de ser 50-50”, afirma Riera. “Al Mobile hem de poder visibilitzar tot aquest talent femení perquè som el 50 % de la població i també l’economia necessita aquest 50 % de talent”, apunta Blasco.
Diversity4Tech
El congrés també munta el programa Diversity4Tech, que, de nou, aquest any ha tingut ponències enfocades a “impulsar el canvi”. “Hem de potenciar més diversitat en la nostra indústria amb l’objectiu de garantir que tenim personal més competitiu i resilient”, va dir la directora de Màrqueting de la GSMA, Lara Dewar, durant aquestes sessions. “Ens hem d’assegurar que les nenes i les dones no només són beneficiàries, sinó també part activa de la revolució digital”, va sentenciar.