Segons una de les organitzadores de l’esdeveniment, Mònica Sànchez, Bloggers & Family pretén “desvirtualitzar” la blogosfera maternal, és a dir, que “les blogueres ‘posin cara’ a aquelles persones amb qui parlen cada dia i que tenen molt lluny de casa”. Com a novetat, però, en aquesta segona edició s’ha creat un espai infantil per als fills, perquè els pares i mares hi aprenguin noves activitats per fer amb ells.

Sànchez assegura que han rebut més visites de les que tenien previstes, sobretot de fora de l’àmbit de la blogosfera maternal. Per exemple, han vingut ‘bloggers’ que es dediquen al micromecenatge, a la salut, etc. Per això, Sànchez afirma que han complert l’objectiu d’enguany: obrir l’esdeveniment a un públic més ampli, que va més enllà de les mares blogueres.

Més blogs personals

La gran majoria de blogs sobre maternitat són personals, és a dir, de mares que decideixen compartir experiències i dubtes que tenen en l’educació i la criança dels seus fills. Per moltes, el blog esdevé un punt de referència molt important, una trobada de mares en línia molt similar a les converses disteses que tenen al parc o comprant, per exemple.

Un d’aquests casos és el de l’Anabel, que explica que quan va tenir la primera filla passava moltes hores sola a casa i per això va decidir crear el blog La Nave del Bebé. Fa un any que el té i considera que la va ajudar molt, sobretot durant la lactància, quan tenia força dubtes. D’aquesta manera, diu, “vam fer molta tribu amb la resta de mares que hi havia a Internet que els passava el mateix que a mi”.

Com ella, a Espanya hi ha moltes mares que tenen un blog personal. De fet, la plataforma Madresfera n’aglutina unes 1.500. Parlo en femení perquè la gran majoria són dones, però també hi ha algun pare bloguer. En David Lay és un d’ells: fa un any i mig va crear Ypapatambien.com amb la voluntat de donar a conèixer la posició del pare en la criança dels fills. Lay explica que és necessari que els homes també es facin blogs per parlar d’aquest tema, ja que seria una manera de posar fi al masclisme de la societat i al sistema patriarcal.

Professionals de la maternitat

Força diferent és la voluntat de les mares que tenen un blog professional. A partir de la seva experiència personal, han trobat un nínxol de mercat per fer-hi negoci. La Laura Quiroga va començar a escriure un blog mentre estava de baixa. Volia compartir les activitats que ella i la família feien amb els fills. Però, finalment, del simple interès personal va sorgir-ne una oportunitat professional. Des de fa dos anys, gestiona SalirEnFamilia.com, un web que ofereix promocions d’activitats culturals i de lleure especialitzades per a nens.

Una altra mare, la Pilar Fonseca, ha recopilat les experiències que s’expliquen als blogs en el llibre ‘Mamá, full time’. Hi apareixen “les angoixes més típiques de les mares, tractades amb un toc d’humor”, segons Fonseca.

L’Eva González s’ha convertit en una professional de l’emprenedoria a través d’Internet. La van acomiadar durant l’embaràs i, a partir d’aleshores, va adaptar els horaris familiars a un negoci per Internet que gestiona des de casa. Precisament, com a professional de l’emprenedoria, durant aquest cap de setmana l’Eva ha impartit diverses xerrades al #BAF13 sobre com generar negocis d’alt rendiment a través de la xarxa i quina és la millor opció per fer-ho des de casa.

Més de 30 marques busquen publicitat als blogs

Enmig de les experiències que s’expliquen als blogs, sovint també es fan suggeriments sobre productes que han utilitzat les mares per als seus fills, com ara medicaments, menjar, etc. Sovint se cita el nom de les marques d’aquests productes. Per a les empreses, és una bona via per donar-se a conèixer. La responsable de comunicació de SomosPadres.com, Gloria Gaitán, afirma que les mares blogueres són “un ‘target’ important per a l’empresa i un altaveu diari” del seu producte.

La marca Nestlé, una altra de les que ha participat al #BAF13, també se l’anomena força als blogs, però -segons la responsable de màrqueting digital en nutrició infantil de Nestlé, Ana Sofía Brito- les blogueres ho fan de forma “espontània i natural”, de moment no hi ha cap tracte amb l’empresa.

En aquest sentit, la responsable del #BAF13, Mònica Sànchez, creu que la relació entre les blogueres i les marques “no està definida”, és a dir, que hi ha molt pocs blogs professionals que tinguin publicitat. Aquesta és una de les grans diferències de la blogosfera maternal amb la majoria de blogs d’altres temes: per exemple, en l’àmbit de la gastronomia, sovint existeix un lligam important entre els “bloggers” i les empreses. Per això, Sánchez preveu que d’aquí a uns anys una part dels blogs personals es professionalitzaran i que les marques els utilitzaran més per promocionar els productes.