Un cop al dia, en hores canviants, els membres de BeReal reben una notificació. Quan s’accepta tenen dos minuts per enquadrar la imatge i disparar. A la vegada es fa una foto amb la càmera del darrere i la frontal. Els seguidors la podran veure i viceversa. Els darrers mesos s’ha convertit en l’app de moda entre la generació Z. A les universitats tothom la coneix i molts hi participen. Ho veuen com un contrapunt a xarxes com Instagram.

“BeReal buscar evitar el postureig de fer la foto el dia perfecte, a l’hora perfecta, al lloc perfecte”, explica en Roger, alumne de la Universitat Pompeu Fabra. “L’Instagram és més per publicitar la teva imatge i BeReal és més natural”, afegeix. La Laura, també alumna de la UPF, destaca que “a diferència d’altres xarxes en aquesta tens un grup més reduït d’amics perquè no vols que tothom et vegi estirat al llit amb la cara d’acabat de despertar”.

Ansietat i “FOMO”, els perills de BeReal

Les postes de sol i les platges paradisíaques queden substituïdes per imatges molt més quotidianes com un viatge en metro, el plat d’espaguetis per dinar, una classe… Es busca l’autenticitat. Ara bé, segons explica la directora del Màster en Social Media de la UOC, Silvia Martínez, “la plataforma pot provocar ansietat pel fet d’estar pendent del moment en què l’app demanarà fer la foto”. Això, afegeix, “ens pot fer canviar la rutina perquè la imatge que capturem doni sensació de perfecció”, alerta.

La plataforma pot provocar ansietat pel fet d’estar pendent del moment en què l’app demanarà fer la foto
Silvia Martínez, directora del Màster en Social Media de la UOC

També explica que aplicacions d’aquest estil poden crear el que és coneix com a “FOMO” (“fear of missing out”), és a dir la sensació que t’estàs perdent alguna cosa. “Pot ser que vegis amics teus que estan junts i no t’han avisat”, concreta. Segons Martínez, no seria estrany que la nova funcionalitat que proposa BeReal acabés sent incorporada en plataformes com Instagram. De fet, ja va passar amb Snapchat o Periscope.