El Víctor és un "adman". És una persona a qui li agrada mirar ofertes i recomanar-les als seus amics. Ara, a través de l'empresa barcelonina Adman Media, rep una compensació econòmica per les promocions que anuncia a les xarxes socials. VÍCTOR RUIZ, adman "Els moments que estic a Facebook aprofito, miro la pestanya d'Adman i si hi ha 15 ofertes, les miro. Per exemple, una oferta d'una marca esportiva, doncs potser li interessa a un amic meu que és molt futbolero. La publico al seu mur i li dic 'Això potser t'interessa, fes-li una ullada'". Adman Media és la plataforma que fa de pont entre els usuaris i els anunciants. Per cada clic que rep una promoció, l'"adman" cobra 18 cèntims. MARCOS LUENGO, director d'Adman Media "És el poder de tots els usuaris i això arriba molt més enllà amb un missatge més relacional, empàtic". ORIOL LLEVAT, responsable de xarxes socials a l'empresa Media Contacts "No és el mateix un simple anunci que podem col·locar en una pàgina web com un personalitzat que et ve a través del teu amic. Les estadístiques ja diuen que si la publicitat és prescriptiva i et ve d'un amic, té molta més probabilitat de funcionar". Concretament, funciona cinc vegades més que un anunci de la marca. La Caixa, Spanair o Custo Barcelona són empreses que ja han apostat per aquest model publicitari.

“Tothom pot ser un adman. Tots tenim amics, tots tenim la capacitat de recomanar i una reputació entre els nostres contactes a les xarxes socials.” Marcos Luengo és el director general d’Adman Media, una empresa barcelonina fundada al setembre de 2009 que reconeix el valor de les recomanacions d’un usuari a les xarxes socials. La seva activitat està basada en el crowdting. Aquest concepte nascut als Estats Units defineix la capacitat de qualsevol persona i, per tant, de tota la massa social, per promoure un producte o un servei dins les xarxes.

Actualment, uns 20.000 usuaris ja s’han “vestit” d’adman i promulguen d’una manera natural i social les promocions d’una marca a Facebook, Twitter i Tuenti, plataformes on opera Adman Media. “Un adman recomana allò que sap que agradarà als seus amics i cobra en funció de l’efectivitat que han tingut les seves recomanacions”, explica Luengo. La compensació tampoc es tradueix en un sou però la promoció que abans es feia de manera altruista, i potser inconscient, ara es valora econòmicament.