Aquesta setmana al Catakrac descobrim la història de la Gemma Bochaca, una dona pionera dins la Guàrdia Urbana de Barcelona. Com a única caporala de la Secció Muntada, la seva feina diària és fonamental per a la protecció de la ciutat i dels seus espais naturals.
Aquesta unitat, la més antiga del cos, destaca per la seva singularitat: el treball amb cavalls. Dels 35 agents que la integren, només cinc són dones, però el seu lideratge i presència són cada vegada més rellevants. La Gemma fa equip amb l’Aguileño, un cavall elegant i valent que és molt més que un company de feina; és el seu gran amic. Ella s’encarrega personalment de cuidar-lo, alimentar-lo i entrenar-lo, creant un vincle de confiança únic.
Patrullar a cavall permet vigilar zones de difícil accés, com Collserola, on detecten riscos d’incendi i ajuden els excursionistes. A la trama urbana, la seva presència és clau: la visibilitat dels cavalls transmet calma i facilita que la ciutadania s’hi acosti amb curiositat i confiança. A més, la unitat realitza una gran tasca educativa visitant escoles per fomentar el respecte als animals i l’espai públic.
Gràcies a figures com la Gemma, Barcelona és avui una ciutat més segura, amable i connectada amb la natura.