Fa anys que la plaça de Margarida Xirgu viu d'esquena al veïnat. Ara l'Ajuntament vol reformar l'espai i amb l'ajuda del Grup d'Arquitectes del Poble-sec han començat a analitzar la millor manera de fer-ho. Els arquitectes, però, proposen anar més enllà i construir una superilla. Santi Santos Grup Arquitectes Poble-sec "L'objectiu final, en primer lloc, és connectar la plaça amb el barri i, després, a partir d'aquí pacificar l'espai del barri, treure els cotxes i recuperar-ho per la gent." La iniciativa suposaria l'eliminació d'aparcaments dins de la superilla, que estaria compresa entre el carrer de Radas, el passeig de l'Exposició, el carrer Lleida i el Paral·lel. Per aquest motiu, el grup d'arquitectes proposa la construcció d'aparcaments soterrats als extrems. L'Ajuntament creu que és un projecte molt ambiciós però considera que podria plantejar-se com un objectiu a llarg termini. Laura Pérez regidora Sants-Montjuïc "S'hauria de treballar amb un consens veïnat ampli que, probablement no sigui una cosa ràpida ni instantània. Tot i això anar pacificant i deixant més espais als vianants és la línia que s'està seguint." Tot i que el districte apunta que ha de ser un projecte pactat amb el veïnat, des de la Unió d'Associacions de Veïns del Poble-sec afirmen que ningú no ha contactat amb ells. A més, denuncien que des de l'inici del mandat no s'ha convocat cap Taula de Mobilitat, que és on creuen que s'hauria de debatre aquest tema.

La plaça de Margarida Xirgu, que acull la Ciuta del Teatre (el Teatre Lliure, l’Institut del Teatre i el Mercat de les Flors), fa anys que viu d’esquena al veïnat. L’Ajuntament vol reformar l’espai per connectar-lo amb la resta de la barriada de la França Xica del Poble-sec (delimitada pels carrers de Lleida, Radas, l’avinguda del Paral·lel i el passeig de l’Exposició). Per fer-ho, té l’ajuda del Grup d’Arquitectes del Poble-sec, que proposa anar més enllà i construir dins d’aquests límits una superilla. La iniciativa pretén també “pacificar l’espai, treure’n els cotxes i recuperar-lo per a la gent”, explica l’arquitecte Santi Santos.

Bosses d’aparcament soterrades

Entre els objectius, es vol eliminar places d’aparcament. Per això, es proposa crear bosses d’estacionaments als extrems de la superilla, que se situarien a la plaça de Las Navas, a la zona de la Satalia i a la del Palau d’Esports. L’arquitecte Santi Santos aposta per soterrar els aparcaments, tot i que el cost inicial seria més alt. “Un espai públic que la gent ha de gaudir, acabar-lo convertint en un aparcament en superfície és un contrasentit”, ha afegit.

Les possibilitats del projecte

El districte de Sants-Montjuïc apunta que aquest projecte s’ha de treballar amb el consens de tot el veïnat. Per això, “probablement no sigui una cosa ràpida ni instantània”, afirma la regidora de Sants-Montjuïc, Laura Pérez. Tot i això, afirma que “pacificar i deixar més espais als vianants és la línia que s’està seguint a Barcelona i altres ciutats europees”. Sobre la superilla, el districte considera que és un projecte molt ambiciós i no descarta plantejar-lo com un objectiu a llarg termini i executar-lo per fases.

La Unió d’Associacions de Veïns del Poble-sec afirma que ningú no ha contactat amb ells i denuncia que des de l’inici del mandat no s’ha convocat cap taula de mobilitat, que és on creuen que s’hauria de debatre aquest tema.