El pailebot Santa Eulàlia ha fet 100 anys, tot i que llueix com si s’acabés de construir. Amb aquesta embarcació s’explica una part del passat de la navegació, però el més destacat és que es tracta d’un vaixell encara operatiu.

El cap de l’Àrea de Gestió de Col·leccions i del Coneixement del Museu Marítim de Barcelona, Enric Garcia, va formar part de l’equip encarregat de restaurar aquest vaixell, que segons assegura és important “perquè és un tros  d’història”. “És una eina que et permet explicar moltes històries que, d’una altra manera, les has d’explicar amb llibres”.

Veler mercant de fusta 

El pailebot es va construir el 1918 com a veler mercant. Va coincidir amb la Primera Guerra Mundial, fet que explica per què està fet de fusta i no de ferro, el més habitual a l’època però que es destinava al conflicte bèl·lic. Entre el 1928 i el 1975, va ser un motoveler, amb els noms de Puerto de Palma i Cala San Vicenç. A partir del 1975, amb el nom de Sayremar Uno, va ser un vaixell auxiliar per a treballs submarins, activitat que realitzava quan l’any 1997 el Museu Marítim el va adquirir en subhasta pública per set milions de pessetes. En tres anys, el va restaurar intentant emular els materials de l’època en què es va construir.

L’Enric destaca que la restauració es va assolir en un temps rècord. “Hi vam treballar moltes persones. Li vam treure tot allò que no li corresponia i després vam haver d’investigar com era originàriament i decidir exactament com el volíem restaurar. L’hem restaurant tal com es va construir”.

Activitats pel centenari

El pailebot Santa Eulàlia és el primer vaixell històric que el Museu Marítim va recuperar, restaurar i retornar a l’aigua. A més de ser conegut per la ciutadania de Barcelona, també ho és en altres ports, ja que continua navegant. Per celebrar el centenari, el Museu Marítim ha organitzat un seguit d’activitats durant tot un any.