Les obres de la pacificació al carrer Gran de Sant Andreu començaran la primera setmana de maig. És la data que molts comerciants i veïns tenen en ment, per saber l’abast de les afectacions. Mentre els botiguers pronostiquen una baixada en les vendes als seus comerços, els veïns preveuen que mentre durin els treballs serà difícil moure’s per la zona.

Després de mesos d’espera, a principis de maig s’iniciaran les obres de pacificació del carrer Gran de Sant Andreu, que segons la previsió municipal duraran 14 mesos.

Aquesta transformació preocupa veïns i comerciants del barri. L’Associació Veïnal Sant Andreu Sud denuncia que el trànsit al barri “en sentit Llobregat acabarà passant pel passeig de Torras i Bages, i els carrers del Segre i de Santa Coloma”, lamenta Cristina Galán, secretària de l’entitat veïnal. Afegeix que aquest canvi en la circulació “farà més perillós el camí d’infants cap a les escoles, a banda d’augmentar la contaminació de fums i de soroll”.

Pel que fa als comerciants, el principal maldecap serà la repercussió en la facturació. Però un altre serà l’adaptació de l’activitat comercial amb la remodelació. El president de l’Eix Comercial de Sant Andreu, Pròsper Puig, denuncia que “una setmana abans de l’inici encara desconeixem com serà la mobilitat durant les obres, o com serà la recollida d’escombraires”. En aquest sentit, el consistori ha designat un interlocutor que, durant les obres, farà de mitjancer dels interessos del districte, de la constructora, dels comerciants i dels veïns.

De carrer, a passeig

La principal virtut de la reforma del carrer Gran de Sant Andreu serà la plataforma única, tot eliminant barreres arquitectòniques per facilitar els accessos de persones amb mobilitat reduïda. Ho reconeix el president de l’Associació de Veïns de Sant Andreu, Santi Serra, que espera que el resultat sigui “un passeig i artèria d’alegria per als veïns de Sant Andreu”.

La previsió municipal és que el nou vial afavoreixi la convivència, l’accessibilitat i el comerç de proximitat. Al tram remodelat, d’una sola plataforma, hi hauran de conviure vianants, bicicletes, cotxes i motos; amb una limitació de la velocitat a 10 km/h. 

S’hi actuarà en un tram de 850 metres i una superfície superior als 15.000 metres quadrats. La inversió prevista és de prop de cinc milions d’euros, dividida en dues fases de treball: la primera, entre el passeig de Fabra i Puig i carrer de Sant Adrià i la segona, entre el carrer de Sant Adrià i el de Joan Torras.