Crear una peça musical en clau de veu, percussió i música electrònica. Aquest és l’objectiu del projecte La Marina memòria musical, que uneix 15 joves de primer de secundària amb un grup de gent gran del barri. Pau Bosch participant “Estamos trabajando con gente que ha vivido aquí en el barrio, que es de cerca, que le gusta la música y que nos está dando un ayuda a colocarnos, a saber expresarnos, a vocalizar…” (Insert Ensayo) “Es diferente porque ellos han escuchado canciones diferente que las nuestras, otros temas, han vivido otras cosas.” Els dos col·lectius han treballat conjuntament per intercanviar coneixements musicals i gustos personals, una experiència que valoren molt positivament. Amelia Bisbal participant “Per mi és molt enriquidor. La diferència d’anys és bastant gran, però per mi és meravellós. És la primera vegada que em passa una cosa així i penso que val la pena i són d’aquelles coses que s’haurien de conjuntar més, la joventut amb la gent gran.” Aquest programa finalitzarà amb una mostra en directe en què els dos grups presentaran una peça creada a partir de les cançons ‘Me lo dijo Pérez’, de Los Tres Sudamericanos, i ‘Mi gente’, de J. Baldwin.

El projecte La Marina Memòria Musical (LMMM) crea un espai d’intercanvi de coneixements musicals entre un grup de 15 alumnes de l’Institut Montjuïc i un col·lectiu de gent gran del barri. Junts han treballat els gustos i la cultura musical mitjançant un procés creatiu que finalitzarà amb la producció d’una peça musical.

Amb el pas del temps els estils musicals han anat canviant considerablement. La música que escolten avui els joves és molt diferent de la que escoltaven els seus avis. Amb aquesta premissa, l’espai musical La Bàscula ha creat el programa La Marina Memòria Musical, que uneix joves de primer de secundària de l’Institut Montjuïc amb un grup de gent gran del barri, per intercanviar gustos i coneixements musicals. Per a Amàlia Bisbal, de 81 anys, aquesta experiència ha estat molt enriquidora: “La diferència d’anys és bastant gran, però per mi és meravellós”. Ella explica que és la primera vegada que participa en un projecte així i considera que unir joves amb gent gran és una activitat que s’hauria de fer més sovint.

Aprenentatge de conceptes i tècniques

En la fase inicial d’aquest projecte els estudiants han conegut conceptes bàsics com el ritme i l’harmonia. A més, també han pogut aprendre a tocar la bateria i experimentar amb instruments com les caixes de ritme electròniques, que permeten compondre, programar i reproduir patrons de ritme.

Intercanvi intergeneracional

Posteriorment, els dos grups –alumnes i gent gran– han compartit coneixements musicals i gustos personals fins a arribar a la fase final del projecte, que consisteix en la creació d’una peça musical. Pau Bosch, un alumne de 12 anys, explica que aquest procés ha estat molt curiós: “Ells escolten cançons diferents de les nostres i han viscut altres coses, per això a vegades pensen que les lletres de la música que nosaltres escoltem es passen una mica, i a nosaltres les seves cançons ens poden avorrir”. Tot i això, els dos grups han aconseguit crear una peça musical –en clau de veu, percussió i música electrònica– que fusiona dues cançons d’estils i èpoques molt diferents: ‘Me lo dijo Pérez’, de Los 3 Sudamericanos, i ‘Mi gente’, de J. Baldvin.