Aquest diumenge se celebrarà la cinquena edició de la Milla de Sarrià, una cursa solidària organitzada per la Fundació Aspasim, que dona suport a les persones amb discapacitat intel·lectual. Se n’han esgotat les inscripcions amb 1.700 participants i 200 voluntaris que acompanyaran els corredors amb discapacitat.

La cursa solidària Milla de Sarrià cada any té èxit de participació i enguany no ha estat una excepció: ha tancat inscripcions amb 1.700 participants. Organitzada per la Fundació Aspasim, que fa 79 anys que ajuda persones amb discapacitat intel·lectual, està oberta a tothom, amb atenció especial a les persones amb discapacitat. L’objectiu, però, no és que representin un grup especial en la cursa, sinó que s’integrin completament.

La Fundació Aspasim ajuda 260 persones, entre elles, nens que estudien a 50 escoles ordinàries de Barcelona. Aquest any els beneficis recaptats, que s’espera que superin els 20.000 euros de l’any passat, es dedicaran a completar l’educació especial a les aules: amb suport als desplaçaments perquè els alumnes puguin arribar a l’escola i tornar a casa, al menjador i a l’hora del pati, tal com explica el president d’Aspasim, Efrèn Carbonell: “El que fa Ensenyament és pagar els serveis bàsics d’una escola, però des que l’alumne surt de casa fins que hi torna hi ha despeses que no estan cobertes enlloc. Per això s’han de fer activitats com la Milla, concerts o el que calgui per complementar aquests diners”.

Escoles ordinàries inclusives

Aquesta fundació considera “imprescindible que un nen amb discapacitat intel·lectual pugui anar a una escola ordinària”, que inclogui tots els nens, tal com apunta Núria Paret, mestra d’educació especial a l’Escola Pia Balmes: “A l’escola d’educació especial estan molt ben atesos però a una escola ordinària l’entorn és el que hauria de ser habitual per a totes les persones. La riquesa dels companys de classe i la dinàmica que genera una escola és molt difícil reproduir-ho artificialment en una escola d’educació especial”.

A més, aquesta inclusió també és positiva per a la resta d’alumnes: “Per als altres nens també és molt ric perquè viuen la diversitat en aquesta aula, és molt diferent viure-la perquè l’has escoltat o veure una pel·li o viure-la dia a dia”, explica Ana Ibarz, tutora de P5 de l’Escola Pia Balmes.