Els veïns han iniciat una campanya de recollida de signatures per tal que el districte aprovi aquest canvi de nom: “Tenim molta feina, és un tema per anar fent tranquil·lament, ho tenim clar, però comptem amb la ciutadania. Estem fent una recollida de signatures i estem convençuts que tindrem molt suport”, comenta Josep Maria Martí, membre de la Taula Unitària per la República. Un cop acabi aquest procés participatiu, les entitats traslladaran la sol·licitud al districte de Nou Barris. “Farem exactament el mateix procés que vam fer amb la plaça de la República –explica Pep Ortiz, membre de la Taula Unitària per la República-. Primer que s’aprovi en el ple del districte de Nou Barris i després exigirem que si els partits d’aquí ho aproven, com són els mateixos que a la Casa Gran, s’aprovi allà també“.

Una zona coneguda pel preu del bitllet del tramvia

La proposta de rebatejar l’avinguda de Borbó com dels Quinze pretén recuperar el nom amb què popularment es coneix la zona. L’origen d’aquest nom popular és el preu del tramvia 46, que el segle passat arribava fins a la zona des de la plaça d’Urquinaona per 15 cèntims. Per arribar a la zona d’Horta els passatgers havien de pagar cinc cèntims més, per això molts es quedaven als Quinze. “Era un tramvia, el número 46, que venia des del centre de Barcelona i lligava les parts aquestes externes de la ciutat. Els que hem nascut aquí sabem que la nostra zona sempre es deia els Quinze“, comenta Xavier Juanto, membre de l’AV Torre Llobeta. Precisament fa tres anys, l’Ajuntament va instal·lar una placa a la cruïlla del passeig de Maragall amb l’avinguda de Borbó en què es recorda la història dels Quinze.

 Un carrer amb més denominacions

El nom original de l’avinguda de Borbó data del 1929, quan era coneguda com a camí Antic de Sant Iscle. Posteriorment, l’any 1931 l’avinguda es va urbanitzar i va canviar el nom a passeig del Mariscal Jofre. Finalment, l’any 1942 el règim franquista va tornar a canviar el nom a avinguda de Borbó.