La plaça de la Virreina s’ha convertit en un gran planell, amb la reproducció de dos pisos a escala real. Aquesta intervenció és el resultat de la feina dels alumnes de disseny d’interiors de l’IED Barcelona – Escola Superior de Disseny de convertir un plànol a diferents escales. Per fer aquesta activitat, van buscar-ne els plànols antics. La professora de dibuix tècnic Gemma Ferré explica que l’Arxiu Municipal “va cedir les plantes i les memòries del projecte original” d’aquestes dues finques. “A partir d’aquí, hem fet els plànols a escala i això és el que després hem treballat aquí a la plaça“.

Pels alumnes com Carles Novell treballar a l’espai públic canvia, ja que “normalment sempre es treballa en un paper petit, a escala reduïda, i ara fer el dibuix així, a escala real, és diferent, és una experiència”.

Segon any del projecte

És el segon any que fan aquesta activitat a la plaça de la Virreina. Enguany, però, han volgut incorporar-hi l’assignatura de sociologia per així conèixer les necessitats reals dels usuaris als quals es dirigeixen. Per això, els alumnes han fet enquestes als veïns sobre la idea del benestar, parlant de l’ús de l’espai públic, de l’espai privat, de l’espai amb vincles emocionals i de l’espai en relació amb l’estil de vida.

Amb els resultats aconseguits, es vol posar en relleu que el disseny va lligat de manera directa a la societat, tot destacant la importància de tenir un vincle directe amb l’usuari quan es comença a idear un projecte. L’objectiu és que els estudiants entenguin la importància que tenen les persones a l’hora de dissenyar els espais i els productes del futur.

Amb la intervenció a la plaça de la Virreina i les enquestes, els alumnes del centre han analitzat com un edifici del segle XIX tenia unes necessitats diferents de les actuals.