L’activitat és frenètica els migdies i en especial els dies que arriben creuers a Barcelona. Per la parada d’autocars turístics del passeig de Colom, a tocar de Correus, hi passen pràcticament tots els que porten turistes a visitar el centre de la ciutat. Això inclou no només el Gòtic o Ciutat Vella, sinó també els que volen anar per exemple fins a La Pedrera. Ara mateix no hi ha una alternativa més a prop i els veïns del passeig en pateixen les conseqüències.

José Luis Cabello coneix bé la problemàtica, per partida doble: és president d’una de les finques afectades i també és guia turístic. “Han tret totes les parades de Ciutat Vella on es podia encotxar i desencotxar, i on venen ara tots els autocars? Doncs aquí”, explica. Els últims estacionaments a desaparèixer han estat els de la plaça de Catalunya, que es van eliminar fa un any i mig.

Abans ja s’havien eliminat parades com la de la plaça de Ramon Berenguer el Gran i a canvi, per descongestionar, s’havia creat justament la del passeig de Colom. D’això en fa vuit anys i amb el temps ha quedat com la més propera al Gòtic on els autocars poden fer parades sense reserva. Només a la via Laietana n’hi ha una altra, amb espai per a un autocar, però on cal reservar 24 hores abans.

Esperes llargues amb el motor encès

Aquestes àrees d’estacionament, anomenades zona bus, estan regulades. La de Colom té sis places i, en aquest cas, un límit de 10 minuts per aturar-se. Però segons Cabello hi ha conductors que no compleixen aquest temps i a més deixen el motor encès durant l’aturada.

El problema no es dona tant en el moment de deixar els turistes, sinó sobretot a l’hora de recollir-los. “L’autocar arriba un temps abans de l’hora acordada, el xofer posa l’aire condicionat perquè el grup no tingui calor en pujar-hi i si al final es retarda, l’autocar pot estar mitja hora amb el motor encès”, assegura.

Els guies demanen més parades per descentralitzar el turisme

“El que més es nota és la contaminació“, diu Virginia Minaia, que porta un quiosc al costat de la parada: “M’empasso tot el fum”. Emilio Alonso també és veí i ha demanat moltes vegades sense èxit als conductors que apaguin els motors: “Diuen que han de mantenir l’autocar fresc per als turistes”.

Més parades o lluny d’edificis de veïns

Dani Jiménez, que és conductor, reconeix que deixa l’aire engegat però només “si el grup està a punt d’arribar”. Discrepa, però, dels veïns sobre les esperes. Creu que la majoria de companys marxen si passen els 10 minuts: “Fas una volta i tornes a venir”. En el que sí que coincideix és a criticar la concentració excessiva a la parada de Colom: “Tothom ve aquí, a les mateixes hores, i a l’estiu, la fila d’autocars arribarà al Zoo, serà bastant dramàtic”.

També les associacions de guies professionals estan reclamant més parades per descentralitzar el turisme i descongestionar el centre. Kristine Danner i el grup de turistes alemanys que guia avui arriben extenuats a l’autocar que els espera a Colom. “Venim caminant des de La Pedrera i alguns ja volien agafar un taxi”.

Cabello creu que hi ha altres espais alternatius on es podria reubicar la parada. Una de les propostes que posa sobre la taula és uns metres més enllà, a l’avinguda del Marquès de l’Argentera, davant de l’Estació de França.