La T-10 no haurà estat, per poc, la targeta multiviatge més longeva, quan la substitueixin el 2020 la T-Casual i els altres títols anunciats per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Va néixer, amb aquest nom i format, el gener del 2001: es jubilarà, per tant, amb 19 anys. La seva antecessora, la T-1, ho va fer amb 20 (o 23, si es té en compte una predecessora, amb les mateixes prestacions que aquesta però sense nom encara).

Amb menys temps de vida, però, la T-10 s’ha guanyat un lloc a la història del transport públic. Va veure la llum per integrar diferents mitjans en un sol títol i ha complert amb escreix l’objectiu de multiplicar els usuaris. S’ha convertit, de fet, en la targeta més utilitzada. Els barcelonins l’han abraçat per la seva eficàcia. I pel seu carisma?

“El disseny ha estat una mica monòton durant aquests anys”, sentencia l’Alberto Martín. No és una opinió qualsevol. És un forondotèlic expert. És a dir, un col·leccionista de bitllets de transport, afició que deu el nom a Manuel de Foronda, marquès que va unificar totes les companyies de tramvia de Barcelona. També és el president d’ACEMA, l’Associació de Col·leccionistes Empleats de Metro i Autobús. “Per nosaltres, la T-10 és una mica avorrida”, diu, però això no li ha impedit reunir una col·lecció d’unes 1.200 targetes dels diferents títols de l’ATM vigents fins ara.

En té almenys una de cada títol i de cada any. A simple vista, totes són pràcticament iguals, però els forondotèlics veuen més enllà i es fixen en tots els detalls. “En aquests anys, els logotips de les companyies han evolucionat i han canviat, i també es va introduir la banda hologràfica per evitar fraus, que no existia al començament”, explica.

Tot i això, res a veure amb la varietat que ofereix la família de la qual prové la T-10: la T-1, la T-2 i les múltiples targetes “germanes” que van regnar al transport barceloní als anys 80 i 90 del segle passat. Aquí els models són inacabables, sobretot per la publicitat i promocions que incorporava el mateix cartró.

Però entre els tresors de la col·lecció de l’Alberto hi ha avantpassats encara més llunyans de la T-10. “A l’inici del metro, les primeres companyies també van editar targetes multiviatge, només vàlides al suburbà, de tres viatges, de quatre i també de 10”. La prehistòria de la T-10. Ara, de la T-Casual.