D’entre els superiots que reposen al Port de Barcelona, n’hi ha com a mínim tres que pertanyen a alguns dels homes més rics de Rússia. Es calcula que tenen un valor de centenars de milions de dòlars. Es troben concretament a la drassana MB92, especialitzada en el servei d’aquests luxosos vaixells.

Ara, les sancions que planen sobre Rússia arran de la invasió d’Ucraïna poden fer que sigui il·legal que el Port de Barcelona els subministri serveis com posar combustible o prestar tripulació. Així ho ha explicat el periodista especialitzat en aeronàutica Javier Ortega Figueiral, al ‘bàsics’.

Figueiral també ha explicat que després de 144 dies un d’aquests iots ha marxat les últimes hores cap a un port mediterrani de fora de la Unió Europea, concretament a la costa de Montenegro, una sortida de la qual no s’havia alertat amb anterioritat i que s’ha fet amb “un cert secretisme”.

El Port complirà les sancions

El Port de Barcelona ja ha avançat que complirà les sancions que interposi la comunitat internacional d’acord amb la jurisdicció vigent. Segons Figueiral, que ha estat en contacte amb el seu cap de comunicació, el Port “aplicarà la legislació taxativament i de seguida”.

De moment, aquestes sancions contra els multimilionaris russos en concret no s’han materialitzat, però hi ha veus que ho demanen, no només a escala internacional. Ernest Maragall ho ha demanat a través del seu compte de Twitter.

Els iots de luxe dels multimilionaris russos, però, poden esquivar aquestes sancions, segons ha explicat el periodista. Les banderes que onegen a les seves cobertes són sovint les de paradisos fiscals i no la russa. D’aquesta manera són, doncs, “difícils de detectar ja que el país de registre de l’embarcació no coincideix amb l’origen del seu propietari”.

Els “amics” de Putin, propietaris d’embarcacions de luxe al port

Els països de la Unió Europea debaten de quina manera sancionaran les activitats econòmiques d’aquestes grans fortunes, i encara més si són estrets col·laboradors del cap de l’Estat rus.

Ara mateix, els tres vaixells són a drassanes, per fer-los algunes reparacions, però no és gens clar quin pot ser el seu futur si continuen les sancions contra les grans fortunes pròximes a Putin. El més gran és el Solaris, de 139 metres i bandera de les Bermudes i que pertany a Roman Abramovich, propietari del 29 % de l’empresa minera Evraz i el Club de Futbol Chelsea.

Sis empreses de Rússia participen en el Mobile World Congress 2022

El segon és l’Aurora, de 74 metres i propietat d’Andrey Molchanov, que té una participació de control a LSR Group, el major productor de materials de construcció de Rússia, i un patrimoni net actual de 1.000 milions d’euros, segons la revista ‘Forbes‘. Finalment, hi ha el Galactica Super Nova, de 70 metres, el propietari del qual és Vagit Alekperov, president i conseller delegat de Lukoil, amb una participació al voltant del 20 %. També és propietari del 37 % del Club de Futbol Spartak de Moscou.

Les conseqüències del tancament del trànsit aèri

Espanya s’ha afegit als països europeus que han tancat l’espai aeri als avions de companyies russes. França, Itàlia, Alemanya, els Països Baixos, Islàndia o el Regne Unit intenten aïllar el règim de Vladímir Putin per la seva agressió a Ucraïna. Per Figueiral, les conseqüències d’aquest cordó són importants. “Com que no es pot creuar Europa l’afectació està sent important, cap aerolínia europea pot creuar territori rus, que és immens”.