El carrer de Consell de Cent i algunes de les vies que el travessen encaren una transformació radical sense marxa enrere. És el pla per començar a implementar les superilles a l’Eixample, serà una realitat el primer trimestre del 2023. No està previst que aquestes vagin acompanyades de dissenys de color tàctic a l’asfalt, com sí que el tenen les superilles de Sant Antoni o al Poblenou. Així ho ha confirmat Xavier Matilla, arquitecte en cap de l’Ajuntament , que aquest dijous ha explicat al bàsics que “el color principal serà el de la natura i la vegetació”.

Carlota de Gispert, arquitecta de Cierto Estudio, un dels estudis que ha participat del disseny de la pacificació de Consell de Cent, ha avançat que la llum prendrà protagonisme, i els canvis seran significatius: “Ho encarem amb respecte, però alhora amb ganes d’atrevir-nos a fer canvis”.

Segons de Gispert, precisament el Pla Cerdà accepta aquesta flexibilitat: “És prou resilient per admetre aquestes canvis”. L’arquitecta de Cierto Estudio ha pronosticat que els espais d’estada, les placetes i les places pensades faran que els barcelonins es reapropiïn de l’espai públic: “Els ciutadans s’hi voldran quedar”, ha assegurat. L’Ajuntament ha presentat el projecte definitiu per transformar el carrer de Consell de Cent i els eixos que el creuen aquest dijous.  El pressupost de les obres puja fins als 52,7 M € i està previst que estiguin acabades d’aquí a un any.

“No hi haurà carrers de primera i carrers de segona”

La nova superilla de l’Eixample “genera espais de vida on els ciutadans són els protagonistes”, en paraules de Xavier Matilla, arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona. Per Matilla, transformar el carrer de Consell de Cent i les interseccions amb Rocafort, Comte Borrell, Enric Granados i Girona no generen carrers de primera i carrers de segona: “Comencem per aquí, però la vocació de transformació és sistèmica per aportar millores al conjunt dels barris. Volem que tothom tingui una àrea verda a menys de 200 metres”. Per a l’arquitecte en cap, és cert que en un primer moment les superilles poden generar més flux de cotxes als carrers adjacents, però “després es produeix un canvi modal”.

Entrevista a Xavier Matilla, arquitecte en cap de l’Ajuntament, i Carlota de Gispert, arquitecta de Cierto Estudio

Una nova manera d’il·luminar els carrers

Els dos arquitectes han donat detalls de com serà l’àrea pacificada. “Les bicicletes i patinets hauran d’acostumar-se a no tenir prioritat”, ha explicat Matilla. Pel que fa a la vegetació, n’hi haurà més vegetació i estarà “més desordenada, i no pas en línia a tocar de la calçada de cotxes com fins ara”, segons de Gispert. I també hi haurà canvis en la il·luminació, fins ara pensada per donar llum als cotxes: “Hem baixat la cota d’il·luminació a escala humana, tot mantenint la seguretat i les normatives lumíniques, però hi haurà una manera diferent pensat precisament per aquests espais d’estada”.