Més enllà del debat sobre la unió del tramvia per la Diagonal o de l’arribada del metro a la Zona Franca, el sistema de transports públics de l’Àrea Metropolitana de Barcelona també té pendent redissenyar els títols de transport i les zones tarifàries. La solució hauria de ser la T-Mobilitat, però la posada en marxa s’ha anat posposant i a hores d’ara no hi ha data ni per a la prova pilot.

Malgrat la llarga llista d’abonaments que ofereix TMB, el més utilitzat pels barcelonins segueix sent un dels més senzills: la T-10Gairebé un 50 % dels usuaris del metro viatgen amb aquest títol, segons dades del 2016. Aquesta targeta no limita el nombre de viatges en un període de temps concret i això desincentiva l’ús del transport. Entre gastar o no gastar un viatge, als usuaris els surt més a compte estalviar.

La T-10 és, alhora, la targeta més subvencionada i també la que més utilitzen els turistes, més fins i tot que els títols Hola BCN!, dissenyats específicament per als visitants. Segons un estudi de l’Ajuntament, sis de cada 10 turistes utilitzen la T-10 per als seus desplaçaments.

I a tot això cal afegir-hi desajustos en les zones tarifàries. Ho saben prou bé a Molins de Rei, que formen part de la segona corona tot i ser a 13 quilòmetres en línia recta de Barcelona. En canvi, Castelldefels, a 20 quilòmetres, és a la zona 1. El mateix passa amb Sant Cugat, on els ciutadans han de pagar 20,10 € per una T-10 de dues zones que els permet viatjar fins a Barcelona, mentre que a Gavà, més llunyà del centre de la ciutat, la T-10 fins a Barcelona val la meitat perquè forma part de la primera corona.

El nou sistema tarifari i de zonificació que ha de venir de bracet de la T-Mobilitat hauria de posar fi a aquests desajustos, però sembla es corregiran més tard que d’hora. La prova pilot d’aquest nou títol s’havia de fer coincidir amb la propera edició del Mobile World Congress però la tardor del 2017 se’n va anunciar un nou ajornament.