La formació que ha rebut el personal sanitari del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) per atendre casos de coronavirus a Catalunya ha recuperat instruccions que els treballadors van rebre en el brot d’Ebola de l’any 2017. En una entrevista al programa ‘bàsics’, de betevé, la delegada de prevenció del Comitè de Seguretat i Salut Laboral del SEM, Àngels Balliu, ha posat com a exemple que “en l’època de l’Ebola es va fer una formació molt específica en què tothom va passar a aprendre com havia de posar-se l’equip de protecció”. El comitè va demanar a la direcció del SEM que els treballadors tornin a veure aquests vídeos per “recordar com s’han de posar i treure els equips”.

Tot i que Balliu ha reconegut que al SEM hi ha “certa preocupació”, sobretot en el personal assistencial de carrer, que pot atendre un “pacient afectat de coronavirus”, ha fet una crida a la calma: “Hem de tranquil·litzar tothom perquè tenim uns protocols molt ben elaborats que s’actualitzen diàriament”. En aquesta línia, la representant del Comitè de Seguretat i Salut Laboral del SEM assegura que “el personal està entrenat per tractar aquestes situacions”.

Equips d’Ebola en alguns vehicles del SEM

Després que aquest dimarts circulessin per les xarxes socials unes imatges de personal del SEM vestits amb unes granotes integrals de color groc que van cridar l’atenció de diverses persones, Àngels Balliu ha aclarit que eren equips preparats per atendre casos d’Ebola que seguien a l’interior dels vehicles. “S’està fent la distribució dels equips per al coronavirus però a alguns vehicles encara no ha arribat”, ha assenyalat la treballadora del SEM. Davant del risc de contagi per als professionals, “vam preferir posar més protecció que menys”, ha justificat.

El nou protocol elaborat en el marc del coronavirus estableix un equip de protecció que consta d’unes ulleres integrals, una mascareta, una bata llarga i guants.

Allau de trucades al 061

Balliu ha assegurat que hi ha hagut una “allau de trucades” al 061 després que el Departament de Salut demanés que abans d’anar al centre d’atenció primària o a les urgències d’un hospital es truqués a aquest telèfon per valorar la situació.

Tot i que s’ha doblat el personal destinat a atendre les trucades, Balliu demana a la població que “sigui conscient de per què truca” i només fer-ho si es tenen símptomes com els del coronavirus.