La directora de l’Escola de Prevenció i Seguretat Integral de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Montse Iglesias, afirma que hi ha una “manca d’inversió en seguretat” a les estacions de tren. En una entrevista al programa ‘bàsics’ —després de la falsa alarma a l’estació de Sants—, Iglesias ha citat un estudi de l’expert Daniel Villegas per explicar que dels 60 atemptats terroristes que s’han produït a Europa un 30 % han estat en infraestructures ferroviàries i un 10 %, en aeroports. Per contra, la inversió en seguretat als trens és inferior “tant pel que fa a recursos tecnològics com humans”.

La raó d’aquest desequilibri s’ha de buscar, segons l’experta, en dos aspectes. D’una banda, hi ha una qüestió normativa: “En un aeroport hi ha una normativa internacional que regula les qüestions de seguretat perquè considera que el risc és global”, explica Iglesias, mentre que “en l’àmbit ferroviari encara hi ha una idea de país. Els països no han parlat d’aquest aspecte, tot i que hi ha un sector que ho reclama”. D’altra banda, Iglesias destaca que “no és el mateix el sistema aeronàutic que el ferroviari”, “la gent agafa l’AVE, entre altres raons, perquè no ha d’estar una hora abans a l’estació”. Per això, reclama un equilibri entre les necessitats comercials i la seguretat.

La formació dels vigilants

Respecte a la formació dels vigilants de seguretat de les estacions de tren, l’experta considera que “estan formats per al que marca la normativa”, però indica que allò que cal preguntar-se “és si el que diu la normativa és suficient”. Al seu parer, la formació reglamentària és escassa —”són hores”—, però no “és un problema d’empresa, sinó de marc normatiu”.