La proposta definitiva de reforma de la via Laietana ha generat polèmica entre diversos sectors barcelonins, sobretot pel que fa al disseny dels carrils per a l’autobús i la bicicleta. El carril bus estarà situat al costat de les voreres, tant de pujada com de baixada, mentre que el carril bici de pujada anirà al centre de la calçada.

L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) defensa la remodelació de la via Laietana perquè és el “carrer més contaminat de Barcelona”, però retreu a l’Ajuntament que les propostes que eren damunt la taula en el procés participatiu “deixaven clar que els carrils bici anirien arran de la vorera perquè el carril bus guanya velocitat si va pel centre”.

El cofundador de la PTP, Manel Ferri, posa el focus en la velocitat de l’autobús i critica que fer anar el bus pels carrils laterals el “farà anar com una tortuga” per “l’aturada constant de taxis, càrrega i descàrrega que no s’avisen i incidències vàries”. En aquest sentit, Ferri denuncia que en diversos carrers de la ciutat “estem per sota dels vuit o nou kilòmetres per hora” i calen solucions “que permetin guanyar velocitat”. Per a Ferri, aquesta solució passa perquè el carril bus “estigui centrat i no lateral a la via Laietana”.

El BACC vol el carril bici al costat de les voreres

El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) també ha criticat amb força el disseny de la nova via Laietana i ha disparat contra l’Ajuntament: “És un insult”. El president de l’entitat ciclista, Carles Benito, s’ha mostrat molt crític amb el consistori, al qual li retreu una “falta d’estratègia per desenvolupar el carril bici”. Benito considera que “en la legislatura anterior sí que va apostar per la bicicleta, però actualment no hi ha cap tipus d’interès per promocionar-la”.

Pel que fa al disseny de la futura via Laietana, el representant del BACC sosté que està feta “en cinc minuts i a corre-cuita” perquè “no té ni cap ni peus”. “Hem tornat a la vella escola de pintar línies al carrer sense cap sentit”, ha denunciat Benito. De fet, el president de l’entitat ciclista sosté que fer anar el carril bici al costat de les voreres “és més segur”, mentre que fer-lo anar pel centre de la calçada provoca “l’assetjament dels vehicles”.

En la mateixa línia que la PTP, el BACC retreu al govern municipal no haver fet cas del procés participatiu, “un greuge i un insult a tota la feina que s’ha fet per integrar la bicicleta en la mobilitat”.

Dubtes entre els comerciants del Mercat de Santa Caterina

Un dels canvis més destacats de la via Laietana serà que perdrà el trànsit privat de pujada, una modificació que preocupa els comerciants del Mercat de Santa Caterina. Així ho ha expressat el portaveu de l’Associació de Veïns i Comerciants de Via Laietana, Albert Mestre, que ha afirmat que “els comerciants creuen que l’activitat econòmica quedarà malmesa” i ha retret a l’Ajuntament que el pla “no concreta on es podrà fer aturades de càrrega i descàrrega”.

D’altra banda, Mestre defensa que “no hi hauria d’haver carril bici de pujada” si s’instal·len càmeres que controlin que els vehicles respectaran el límit de velocitat de 30 km/h. A més, veïns i comerciants temen que l’ampliació de les voreres – que passaran dels 2,5 metres actuals a 4,15 – provoqui que els motoristes les aprofitin per estacionar-hi els seus vehicles.