Els dilluns ens mirem Barcelona més de lluny, des del ‘Mirador’ del “bàsics”, on avui pugem amb el propietari de la històrica botiga de Queviures Múrria, Joan Múrria, que presentarà novetats a partir del setembre. “Tenim el relleu assegurat, amb una nova imatge i un nou espai de degustació i ‘delicatessen’“, ha avançat, sense poder especificar-ne encara més detalls.
La fórmula de la continuïtat, segons Múrria, és “la superespecialització davant un comerç cada vegada més global i que tendeix a les grans superfícies”. Viatjant pel món, analitzant tendències d’altres capitals europees i buscant productes específics “hem aconseguit arribar fins aquí, i seguirem així”, ha explicat.
En aquest sentit, també ha trencat una llança a favor dels horaris comercials europeus i nòrdics en detriment dels establiments que obren 24 hores, que considera “horaris comercials anticonciliació”.
“Falten diners per a la conservació dels edificis històrics”
Queviures Múrria és, segons el seu propietari, part de la història de Barcelona i de l’Eixample. Els anys que fa que estan al barri els ha permès fer de “termòmetre d’una societat canviant” i de receptors “de les inquietuds dels veïns”. Perquè això continuï, Múrria considera que cal una aposta de l’Administració per aquest model de comerç tradicional. “Hi ha interès i sensibilitat per conservar comerços emblemàtics per part de l’Administració. Però falten diners”, ha lamentat. Com a exemple, ha explicat que la restauració de la façana del seu edifici requereix una tècnica modernista i meticulosa que necessitaria una injecció de fons que ara mateix ningú els ha assegurat.
Actes vandàlics en comerços emblemàtics
El diumenge 15 de maig l’establiment es va llevar amb la façana vandalitzada amb grafits, una acció que Múrria ha lamentat perquè considera un acte incívic. “Vam fer una inversió per netejar-la de pressa i així evitar una segona pintada”. “Els grafits són el reflex d’una generació que pateix i de grans diferències socials. S’ha d’invertir en educació i civisme”, ha apuntat.
Tornada del turisme
Al cor de l’Eixample, l’establiment ha detectat la tornada del turisme, de “forma massiva”. Aquesta recuperació dinamitza el negoci, però segons Múrria no reflecteix la feina de planificació que es podria haver fet durant els dos anys de pandèmia. “Tornem a veure un interès per Barcelona, però en aquest període de pandèmia no s’ha profunditzat en com desmassificar el turisme”, ha afirmat Múrria, que rep sovint queixes dels veïns per aglomeracions i soroll.