Els quioscos de Barcelona ja han començat la seva transformació per no morir. Jordi Bastardas, vicepresident de l’Associació de Venedors de Premsa, ha avançat alguns d’aquests canvis al ‘bàsics’. El més rellevant, la incorporació en quioscos de la ciutat de caixers automàtics. Almenys en quatre ja funciona aquest servei: un a la ronda de la Universitat, un altre a la plaça d’Urquinaona i dos més a la Rambla. Bastardas preveu que fins a finals del 2023 se n’hagin instal·lat fins a 125 caixers. En aquesta primera fase, i com a novetat, els quioscos també poden incorporar guixetes de paqueteria i antenes de telefonia mòbil 5 G.

La transformació total s’executarà a partir del 2023

Fins ara, els quioscos havien de destinar un 80 % de l’espai a premsa, revistes o publicacions periòdiques i llibres. El 20 % restant es podia destinar a la venda d’altres productes com loteries, records, regals, targetes de transport i entrades. L’Ajuntament i les associacions de quiosquers de la ciutat van arribar a un acord, però, per fer més viable aquests negocis: a partir de l’any que ve podran vendre un mínim del 51 % de premsa, i vendre també altres productes, com el cafè i el menjar per emportar-se. Alguns ja ho fan.

Abans d’introduir aquests canvis, cal que els quiosquers demanin, de manera immediata, permís a l’administració. Es preveu que el termini estimat de la tramitació administrativa sigui d’uns tres mesos.

Els quioscos han de donar més serveis per ser rendibles

La davallada de l’activitat dels quioscos, segons Bastardas, ha estat condicionada per la digitalització i pel fet que els quiosquers que es jubilen no troben relleu: “Els quioscos poden ser rendibles, però no ho seran amb la venda de premsa, han de donar més serveis”.