L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha criticat en una entrevista al ‘bàsics l’estudi del RACC que augura que l’any 2030 hi haurà cues de fins a 22 km en alguns carrers de l’Eixample quan s’implementi la superilla. Segons ha explicat el seu president, Adrià Ramírez, l’estudi té “greus mancances i greus trampes metodològiques” que considera que s‘han fet de manera “tendenciosa”.

La trampa, segons Ramírez, consisteix en el fet que les previsions del RACC no inclouen el fet que una bona part dels conductors enquestats asseguren que deixarien de banda el cotxe si el trànsit empitjorés. “Aquests tipus d’estudis no poden ser tan simplistes sinó que s’han de tenir en compte factors com les pròpies enquestes que ells fan però que no acaben aplicant”, diu. A més, el president de la PTP també critica que no es tenen en compte les millores en transport públic que hi ha previst implementar fins al 2030.

Per Ramírez també és tendenciosa la manera en què es presenten els resultats de l’estudi ja que, segons ell, en lloc d’assegurar que no es pot fer cap canvi fins que no hi hagi millores en el transport públic, tal com conclou el RACC, amb les mateixes dades també es podria concloure que calen millores en el transport públic, un punt on, assegura, l’entitat que presideix sí que hi donaria suport. “Es planteja com si fos una quimera i les millores en autobús són bastant factibles en qüestió de mesos o de pocs anys”, explica Ramírez.

“El cotxe és com el gas, que s’expandeix fins a ocupar tot l’espai disponible”

El president de la PTP ha defensat durant l’entrevista que l’ús del cotxe incrementa si es posen facilitats als conductors: “El cotxe és com el gas, que s’expandeix fins a ocupar tot l’espai disponible”, ha dit. En canvi, considera que el transport públic millora el seu funcionament si n’incrementes el servei. I ha posat l’exemple de la línia del Vallès dels trens dels Ferrocarrils de la Generalitat que davant d’una sobreocupació dels vagons es va optar per posar més trens. Així es va aconseguir millorar la freqüència de pas i la comoditat dels passatgers, perquè els trens ja no van tan plens.

Per tant, Ramírez conclou que en els dos casos, si se li dona més espai hi ha més gent que l’utilitza però mentre que en el transport privat empitjora el funcionament, perquè hi ha més embussos, en el transport públic millora la qualitat del servei. En aquest sentit, la PTP també defensa algunes millores com fer més amples els carrils bus de la ciutat o resituar les parades d’alguns autobusos que venen a Barcelona des d’altres localitats per evitar que entrin fins al centre de la ciutat.

Entrevista a Adrià Ramírez, president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic
Mira l’entrevista completa

Situació del trànsit “molt dolenta” aquesta tardor

Per altra banda, Ramírez ha explicat que aquesta tardor la situació del trànsit a la ciutat ha estat “molt dolenta” i ho atribueix a dos factors: l’eliminació de molts peatges a les autopistes que permeten arribar a la ciutat i la creença optimista de moltes persones que pensen que no trobaran embussos. A més, considera que encara hi ha reticències a l’ús del transport públic per la por de contagiar-se de coronavirus, però assegura que el metro o l’autobús són molt més segurs que, per exemple, els bars o restaurants, on es va sense mascareta.