La Rambla està en ple procés de transformació amb les obres de remodelació en marxa, que han d’acabar el 2027. Aprofitant el moment, Amics de la Rambla ha impulsat un procés per radiografiar el passeig a través del projecte Observatori Rambla: “Amb les obres canviarem el paviment i els fanals, però nosaltres volem anar més enllà: preguntar-nos quina Rambla volem”, ha assegurat Ángel Díaz, vicepresident d’Amics de la Rambla i responsable de l’Observatori Rambla, en una entrevista al bàsics.

A la Rambla hi viuen unes 800 persones, la majoria estrangeres

L’observatori ja ha pogut recopilar dades i començar a dibuixar quina és la fotografia actual de la Rambla. Hi viuen més de 800 persones, de les quals un 48 % tenen nacionalitat espanyola. Entre els estrangers, un 40 % provenen de països europeus; el 28 %, d’Àsia; el 22 %, del continent americà i un 10 %, d’Àfrica. Hi ha més de 320 empreses que donen feina a més de 2.800 persones. Per afinar la radiografia, també s’han instal·lat cinc sensors al llarg del passeig que han de servir per saber quanta gent hi passeja al cap de l’any. Segons Díaz, l’estimació és de 110 milions de persones.

Els turistes que s’allotgen a la Rambla gasten més que la mitjana

En aquesta radiografia de la via, també hi tenen un paper destacat els turistes. S’estima que l’any 2023 el 76 % dels turistes allotjats a la Rambla van ser estrangers, més que el 69 % de la mitjana de Barcelona. D’aquests, un 75 % es van allotjar en hotels i pensions amb una despesa mitjana per turista de 1.041 €, superior també a la mitjana de la ciutat, 896 €. El principal sector econòmic de la Rambla és el comerç, seguit de l’hostaleria.

“Necessitem nous punts de vista de la Rambla”

Aquesta iniciativa vol ser un punt de recollida i anàlisi de dades i informació que ha de servir per conèixer la realitat del passeig i tenir-la en compte en la presa de decisions: “Hem volgut potenciar una nova mirada a la Rambla, perquè necessitem nous punts de vista”. Una prioritat per l’entitat Amics de la Rambla és que el passeig recuperi el ciutadà de Barcelona, per això volen millorar l’oferta comercial, d’oci i restauració i relacionar-la amb més amb la cultura. Expliquen que amb aquestes dades podran “passar de rebre visitants a escollir-los”. De fet, en els darrers anys, l’entitat ja ha impulsat activitats dirigides als barcelonins perquè els ciutadans tornin al passeig, com el (Re)descobreix la Rambla i el Baixa a la Rambla.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a