El nombre de bicicletes robades a Barcelona ha augmentat un 34 % en els darrers dos anys, segons un estudi realitzat per l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB). L’estudi indica que l’any 2023 es va denunciar el robatori de 1.167 bicicletes a la ciutat de Barcelona, fet que suposa que es roben més de tres bicicletes al dia, una xifra superior a les 870 bicicletes sostretes durant l’any 2021 i les 1.042 bicicletes robades l’any 2022.
L’informe mostra una tendència creixent que, segons alerten els investigadors, podria ser considerablement superior degut a la gran quantitat de sostraccions que no es denuncien davant les autoritats. Jordi Honey, investigador de l’ICTA-UAB, ha destacat en una entrevista al bàsics que l’increment de robatoris podria anar lligat que “cada vegada hi ha més usuaris i cada vegada hi ha bicis més cares”.
Els districtes i barris amb més robatoris
Segons l’estudi de l’ICTA-UAB, dels 1.167 casos denunciats l’any passat la majoria van denunciar-se als districtes de Sant Martí (255 casos), Ciutat Vella (223), l’Eixample (221) i Sarrià – Sant Gervasi, els mateixos que en anys anteriors. Aquests districtes junts representen el 69 % del total d’usurpacions denunciades a Barcelona.
Districtes com Nou Barris, les Corts i Horta-Guinardó, en canvi, registren una incidència menor, tot i que els casos no són inexistents.
L’informe també mostra quins són els barris on els robatoris de bicicletes són una de les principals preocupacions. El barri del Raval (Ciutat Vella) ocupa la primera posició amb 93 denúncies, seguit per la Dreta de l’Eixample (l’Eixample) amb 70 i Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou amb 76 bicicletes usurpades. Els segueixen el Poblenou amb 55 i el Gòtic amb 47.
Altres característiques dels robatoris
L’informe revela que el pic de robatoris es produeix els mesos de gener i octubre, mentre que els mesos de maig i juny són els que registren una incidència més baixa. Pel que fa a les franges horàries, la majoria dels robatoris es concentren entre les 20 i les 0 h, quan les bicicletes estan aparcades durant períodes prolongats. Les dades mostren que la majoria dels robatoris de bicicletes tenen lloc a la via pública, però també s’han registrat robatoris en espais residencials i comunitaris.
Les víctimes dels robatoris sovint no compren una altra bicicleta i deixen de fer servir aquest mitjà de transport. Concretament, a la ciutat de Barcelona s’estima que aproximadament una de cada cinc víctimes de robatori abandona l’ús de la bici. Això, diu Honey, “va en contra de la promoció d’aquest vehicle sostenible”.
L’app BiciZen
El grup de la UAB fa tres anys que analitza la situació, però els és molt difícil extreure’n conclusions. “Tenim poques dades, només les proporcionades pels Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana”, ha confessat Honey. És per això que han decidit fer una crida a la ciutadania “per entendre el que està passant”. L’ICTA-UAB ha posat en marxa l’app BiciZen, una eina que permet informar sobre diferents tipus d’incidències i generar una base de dades precisa per millorar la recerca.
En aquesta línia, ha defensat que la plataforma ha de facilitar les denúncies, ja que no totes arriben a les autoritats.