El districte de Ciutat Vella és la zona amb més densitat de distribució de mercaderies de Barcelona i, segons dades municipals, cada dia s’hi reparteixen més de 68.000 paquets. D’aquests, el 80 % es mouen al matí i prop d’un 40 % es fan de manera irregular per la manca de zones de càrrega i descàrrega. El resultat és que la convivència entre l’activitat comercial i la vida veïnal resulta complicada en alguns carrers del Raval. Algunes de les zones on més s’evidencien els inconvenients ´és al carrer de Joaquín Costa i el carrer dels Salvador que, segons els veïns, s’ha convertit des de fa temps en un espai saturat pels camions i vehicles de transport.

Façanes i rajoles destrossades pels camions

L’Adrià Pifarré viu al número 2 del carrer dels Salvador i afirma que aquest problema existeix des de fa molt de temps i en els darrers dos anys ha empitjorat. Segons explica, la presència de camions és constant durant totes les hores del dia i, en ocasions, la descàrrega de mercaderies s’arriba a fer a la una de la matinada.

A banda de la saturació de l’espai públic, el pas de vehicles pesants també causa desperfectes al carrer dels Salvador. Els veïns denuncien que els camions han destrossat part de la façana que ells mateixos hauran de restaurar perquè quan se n’adonen de l’espai malmès, els responsables ja han marxat. A més, expliquen que també els han trencat una canonada del gas i, de manera recorrent, la decoració que ells mateixos van instal·lar a la via per tal de fer-la més amable.

Sorolls, carrers tallats i ambulàncies que no poden passar

La presència dels vehicles genera sorolls i també suposa un obstacle per als veïns que volen circular pel carrer i que si es troben amb dos camions aturats, potser no poden passar-hi amb un cotxet o amb un carro de la compra. Fins i tot, en alguna ocasió hi ha hagut ambulàncies que han quedat bloquejades a la via i veïns que no poden obrir la porta de casa perquè els vehicles de transport els impedeixen el pas.

Els veïns parlen també de problema cronificat i d’innacció de la Guàrdia Urbana que, asseguren, fa poc acte de presència als carrers afectats i és massa permissiva.

Pla d’actuació abans d’acabar l’any

Els responsables del districte de Ciutat Vella són conscients de la manca d’espais de càrrega i descàrrega i el que tot plegat suposa. De fet, el p`la de Mobilitat de Ciutat Vella 2018-2023 ja estableix diverses possibles solucions a la saturació de la zona. Fins ara hi ha hagut una fase d’estudi i entre finals d’aquest any i principis del 2022 la intenció del govern és començar a desplegar algunes solucions en diferents fases. Entre aquestes mesures hi ha la reordenació del trànsit, la prohibició de fer la càrrega i descàrrega en determinats carrers i l’ampliació dels espais habilitats. En paral·lel, s’habilitaran un mínim de tres consignes per barri des d’on es redistribuiran les mercaderies mitjançant sistemes més àgils com els cargobikes.