“La meva no és una vida tranquil·la, sinó estressant per les dificultats amb què em trobo cada dia”, explica María Vallespí, que pateix una lesió medul·lar que l’obliga a desplaçar-se en cadira de rodes. També es troba amb aquestes dificultats al transport públic adaptat de la xarxa de Barcelona. És el cas de l’estació de metro de la Línia 5 de Vilapicina, dotada d’ascensors i rampes a l’andana i marcada al plànol del metro com a estació accessible. A la pràctica, aquesta estació té un impediment insalvable per a les persones amb discapacitat.

“Si intentés pujar, se’m quedarien encallades les rodes entre l’andana i el vagó, perquè la rampa d’accés és massa baixa i la distància amb el tren, massa gran”, relata Vallespí, que ha de fer mitja volta i agafar l’autobús quan es troba amb estacions “falsament” accessibles. És el cas de Virrei Amat, a la mateixa L5, i a Clot, de l’L1. Tot i els oferiments d’alguns passatgers, la seva cadira motoritzada es fa difícil d’aixecar i a això s’hi afegeix el perill de bolcar a terra si no es manipula correctament.

El problema es repeteix tant en els trens més nous, on es fa impossible accedir amb cadira de rodes, com en els models vells, on la distància entre andana i vagó encara és major. “Que solucionin el problema”, reclama Vallespí, “o que eliminin el símbol de la cadira de rodes en les estacions on, a la pràctica, no podem accedir”. A l’estació de Liceu, de l’L3, també hi ha una separació excessiva, però salvable amb una accelerada i un sotrac de la cadira motoritzada.

A aquests impediments s’hi sumen els ascensors, que, eventualment, poden estar fora de servei, una circumstància que invalida l’ús d’una estació per a les persones amb cadira de rodes. “Són dificultats amb les quals ens trobem cada dia, i no només un cop, sinó diverses vegades; cada setmana, cada mes de la nostra vida”, resumeix Vallespí.

Segons Transports Metropolitans de Barcelona al metro, més del 91 % de les estacions estan adaptades amb ascensors i rampes, mentre que des del 2007 hi ha seients reservats i rampes a tota la flota d’autobusos.