El nou pla de Rodalies per als propers deu anys preveu una “transformació radical” de l’estació de plaça de Catalunya, amb un vestíbul totalment renovat, una millora de la distribució dels passatgers a les andanes i un accés directe des d’aquesta estació fins al metro d’Universitat. “Serà una actuació que valdrà diners, però la rendibilitat serà molt important”, ha explicat el coordinador del pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, que ha avançat al programa ‘bàsics‘ de betevé que l’objectiu és que les obres comencin el 2022.

Pere Macias, al ‘bàsics’

ENTREVISTA COMPLETA

Una de les línies de treball prioritàries del nou projecte per a l’estació de Plaça de Catalunya fa referència a les andanes. De fet, només n’hi ha una per a les dues vies i a més a més és molt estreta, motiu pel qual sovint hi ha aglomeracions si coincideixen dos trens alhora. Per això, la intenció és aprofitar la gran llargària que té precisament aquesta andana per fer parar els trens que venen del nord a un extrem, i els del sud, a l’altre.

Una nova estació intermodal

Segons Macias, això permetrà més mobilitat de passatgers, incrementarà la seguretat i reduirà el temps de parada dels trens. A més, s’aprofitaran les obres per fer un accés directe des de l’andana fins a l’estació de metro d’Universitat, fet que permetria connectar Catalunya amb l’L2. Dit d’una altra manera: es podrà entrar a l’estació de Rodalies de Plaça de Catalunya per Universitat. “Guanyarem una bona estació intermodal”, ha comentat Macias.

Aquesta remodelació ambiciosa de l’estació ja ha començat a fer via: fins ara, se n’ha redactat l’avantprojecte i previsiblement el 2021 ja se n’haurà elaborat el projecte, fet que permetria engegar la transformació l’any següent, el 2022. Tot i que no ha concretat cap xifra dels diners necessaris en aquesta inversió, ha assegurat que no seria pas una quantitat “estratosfèrica”.

Sobre el tramvia: “Les coses necessiten un temps”

Pere Macias va ser durant anys director d’estratègia de la connexió del tramvia per la Diagonal. Ara, després de l’acord entre govern municipal i ERC, ha celebrat que es posi en marxa l’ampliació de la xarxa fins a Verdaguer, on ja s’estan fent els treballs actuals per ampliar el col·lector. L’acord polític arriba anys després dels primers estudis tècnics. “De vegades, les coses maduren i necessiten un temps”, ha assegurat.

L’objectiu és que la gestió privada del tramvia s’acabi el 2032 perquè passi a ser pública. Fins aleshores, el govern municipal encara treballa perquè els nous beneficis per l’increment dels passatgers de la nova obra no vagin a parar a les empreses concessionàries. “No poden guanyar ni un euro més”, ha dit Pere Macias. Sobre el sobrecost de l’L9, ha justificat l’excés de diners invertits per les millores en algunes infraestructures.