L’Emma Joana és una nena de cinc anys que va néixer amb espina bífida, una afectació que li provoca problemes de mobilitat. De fet, té una discapacitat reconeguda del 78 %. Tot i que en el seu dia a dia l’Emma Joana fa servir el caminador o la cadira de rodes per moure’s autònomament, necessita més atenció que altres nens, per exemple, a l’escola. No obstant això, la seva mare, Noemí Font, critica que el Consorci d’Educació només ha permès que la seva escola li doni un reforç de 50 minuts setmanals, és a dir, de 10 minuts al dia. És un temps “insuficient”, lamenta Font, que no garanteix que l’escola sigui un centre “acollidor per a tots els nens”.

Sense suport a l’hora d’esbarjo i, potser, sense colònies

La mare de l’Emma Joana detalla que aquests 10 minuts només permeten a la vetlladora ajudar la seva filla a entrar a classe i acompanyar-la després fins a la sortida del centre, però recorda que té més necessitats que no s’atenen, com ara un suport al pati i una assistència sanitària cada tres hores, una atenció de què s’encarreguen els pares i no personal qualificat, segons afirma Noemí Font. Davant d’això, Font posa en dubte que la seva filla pugui anar de colònies com la resta de companys de classe per la manca de suports.

“M’han dit que no hi ha diners”

Noemí Font s’adreça habitualment al Departament d’Educació i al Consorci a través de les xarxes socials per reclamar-los solucions per a la seva filla, però lamenta que la resposta que ha rebut les vegades que hi ha aconseguit contactar ha estat que “no hi ha pressupost, que no hi ha diners”. Davant d’això, la mare de l’Emma Joana respon contundent: “Si no podem protegir els infants amb discapacitat, ens anem a fregir espàrrecs tots plegats”.

L’article 42 de la llei que regula els drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència estableix que aquells “amb discapacitats tenen dret a una escolaritat inclusiva i amb el suport necessari per potenciar el màxim desenvolupament acadèmic, personal i social” i fa referència a la “igualtat d’oportunitats” respecte a la resta d’alumnes.