Imatge de l'autor/a
Escolta aquesta notícia

L’habitatge marca l’agenda de Barcelona, una crisi que impacta en tots els estrats de la població, també en els més petits. Per als infants un desnonament, a més de perdre la seva llar, també pot significar un canvi d’escola i de xarxa. Aquest dilluns, set escoles de Vallcarca han protestat per l’amenaça de desnonament de 13 infants i joves escolaritzats a barri. “Alguns ja han marxat i cinc d’aquests infants ja estan desescolaritzats“, ha explicat en una entrevista al bàsics Andrea Martínez, mare de l’Escola Montseny, a Vallcarca.

El col·lectiu Docents 080, en paral·lel a la concentració a Vallcarca, també ha fet públic un manifest de solidaritat amb les escoles dels alumnes pendents de desnonament. Els docents asseguren que han demanat una reunió amb Educació per a aquest mes de juny per parlar de com afecten els desnonaments a les escoles. De moment, estan en espera d’una resposta.

Aquestes situacions, expliquen, s’estenen més enllà d’un barri i la comunitat educativa de Barcelona denuncia l’impacte que aquestes situacions tenen sobre l’alumnat: “Aquest curs hem tingut tres famílies desnonades i sobretot ens preocupa com a docents com venen les criatures: venen angoixades, tristes“, alerta Marta Ortiz, directora de l’Escola Diputació. En un dels casos alerta que “les notes han baixat i emocionalment no està on ha d’estar”.

“Intentem parar el xoc”

Martínez assenyala que “la crisi immobiliària s’està convertint en una trituradora de projectes vitals, si no es garanteix un habitatge digne no podem parlar del dret a l’educació”.

El director del CEE Municipal Vil·la Joana, Enric Font, recorda que enguany al centre han “tingut quatre infants desnonats en una escola d’educació especial” i explica que és important des dels centres educatius fer “veure a les famílies que no és una qüestió individual, que hi ha més casos com el seu”.

Ortiz diu que en un primer moment, quan s’assabenten d’una situació d’amenaça de desnonament, intenten “parar el xoc”: “Que estiguin a l’escola durant el desnonament i, si podem, guardar coses importants per als infants com joguines, que no ho perdin, i tutories personalitzades”. A més, recorda que actuen quan se n’assabenten perquè en molts casos hi ha realitats amagades que no els arriben.

“El 30 % dels nanos estan en una situació molt vulnerable”

Per visibilitzar la situació, Docents 080 ha fet un mapeig de Barcelona per “ser conscients de la realitat” entre les escoles que en formen part. Tot i que només hi ha les dades dels centres que hi han participat, asseguren que són dades significatives: “El 30 % dels nanos de les nostres escoles estan en una situació molt vulnerable”. A més, durant el 2024 hi va haver 1.331 desnonaments a Barcelona, unes 3.000 persones, la meitat de les quals eren menors d’edat. L’11 de juny, expliquen, presentaran aquest informe per posar xifres a la realitat.