Escolta aquesta notícia

Les coses bones“, la secció més optimista del bàsics, repassa les notícies positives dels últims dies amb el periodista Carlos Márquez. Aquesta setmana s’ha fixat en la transformació de la ciutat més enllà de l’entorn de Montjuïc, en concret a la zona nord de la ciutat, i també ha posat la lupa en l’estrena d‘unes escales mecàniques, ara sí, a Montjuïc.

1. La Meridiana i la nova Barcelona nord

Moltes vegades sentim dir que Barcelona no pot créixer com Madrid perquè té dos rius, mar i muntanya. Però el cert és que som en una ciutat molt diferent de la de fa 50 anys i també molt diferent de la que serà d’aquí a 15 anys. Per explicar-ho, el periodista se centra en la part nord de la ciutat, que configuren els districtes de Sant Andreu i Sant Martí, perquè diu que sovint sentim que l’únic àmbit de canvi real de la ciutat és a l’altra banda de Montjuïc, als barris de la Marina. I Márquez ho nega.

Estan a punt de començar les obres de reforma del tram de l’avinguda Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig. L’abril del 2019 es va acabar el tram entre Independència i Mallorca, el juliol del 2022 es va arribar a Las Navas de Tolosa i Josep Estivill. I l’últim que s’ha reformat és fins a Felip II.

Pel periodista, aquest és urbanísticament un dels llegats més importants que deixen els dos mandats dels comuns a Barcelona. Explica que les Glòries no computen ja que el compromís de Glòries amb els veïns va ser el 2007 amb el PSC; la planificació, amb Trias, i l’execució, amb Colau.

Fins al 2019, la Meridiana era una carretera fins a Glòries i ara està a mig camí entre avinguda i carretera.

La Meridiana és una part de l’entrada nord a la ciutat deshumanitzada, però ara s’hi han d’afegir dos elements que marcaran d’aquesta zona: Meridiana + cicatriu ferroviària de la Sagrera + consolidació total del districte 22@.

A la Sagrera no només s’ha d’acabar l’estació de trens i busos sinó, sobretot, el parc lineal més llarg de Barcelona, de 3,8 km, entre el pont del Treball i el nus de la Trinitat.

Al 22@ s’ha d’acabar la part nord del districte, per sobre del Parc del Poblenou i aconseguir una millor convivència entre oficines, comerç i habitatge. I cal afegir-hi la finalització de la plaça de les Glòries i el cobriment total de la Gran Via des de la Verneda fins a la rambla del Poblenou, 2,3 km que crearien un passeig fabulós per al districte de Sant Martí.

El resum de Márquez: s’ha acabat dir que Barcelona ja està feta del tot i que tota la carn la tenim a la graella dels barris de la Marina. Entrada nord: Meridiana, Sagrera, 22@, Glòries i Gran Via.

2. Noves escales mecàniques a Montjuïc

Montjuïc és un espai amb molt marge de transformació. L’octubre del 2024, l’Ajuntament va anunciar la renovació de totes les escales mecàniques que donen accés a la muntanya.

Es va decidir començar per les escales laterals que pugen des del carrer de la Guàrdia Urbana. Són els trams 9, 10, 19 i 20, que donen accés al Museu Nacional d’Art de Catalunya.  

Ara toca el tram central des de la plaça de Carles Buïgas fins al passeig de Jean Claude Nicolas Forestier, als peus del MNAC.  

Si tot va bé, haurien d’estar totes renovades d’aquí a un any. Márquez recorda que el Barça ja no hi serà, així que segurament tindran un ús menys intensiu.  

El periodista posa deures a l’Ajuntament: un cop acabi la renovació a Montjuïc, el consistori pot començar a planificar la instal·lació d’escales mecàniques a Vallvidrera entre la plaça de Vallvidrera, l’epicentre del barri, i la plaça de Pep Ventura i la parada del funicular. Explica que la volta pel carrer de les Alberes és llarga i molt costeruda.  

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a