‘Les coses bones’, la secció més optimista del bàsics, repassa les notícies positives dels últims dies amb el periodista Carlos Márquez. Aquesta setmana s’ha fixat en els animals que ha acollit Barcelona des de principis del segle XX: dofins, elefants i girafes. També destaca que el futur parc central de Vallcarca comença a apropar-se i que les voreres de la ciutat es desfan de les motos. En concret Barcelona acabarà l’any amb 4.300 trams de vorera en què la moto podia aparcar però que ara ho té prohibit.
1. Barcelona, ciutat d’acollida (també d’animals)
Aquest dimecres el Port de Barcelona compartia unes imatges de albirament d’un dofí a les aigües barcelonines. Saltava i jugava sense cap por. Es va avisar al 112 i a les embarcacions i finalment, se li va perdre la pista. No és un fenomen estrany, el mateix port va informar que el 2024 hi va haver cinc avisos per presència d’animals marins a la bocana.
Barcelona, ciutat d’acollida també d’animals… Márquez repassa les bèsties que al llarg del darrer segle han passat per la ciutat.
Ovelles, 1914, amb una Sagrada Família que ja acumulava 30 anys d’obres. Amb el tramvia i un entorn encara per urbanitzar.

Bens, 1936, al passeig de Sant Joan.

Elefants, 1945, a la via Laietana davant de l’actual seu del sindicat CCOO i davant del carrer de Sant Jaume i Princesa.

Coloms, 1954, són batudes municipals per reduir-ne la població.

Galls d’indi, 1933, conduïts per la rambla de Catalunya amb motiu de la fira de Nadal.

Vaques, 1939, som en una Fira de Vaques.

Cavalls, n’han passat molts per Barcelona, com els aquesta desfilada militar del 1949 al passeig de Gràcia. Celebrant el Dia de la Victòria.

Senglars. Recuperem la persecució a la Diagonal a l’altura del Parc de Cervantes.

Girafes, 1954, al port de Barcelona.

Ratolí, 1954, un dels casos més peculiars. Es va fer un acte de maltractament disfressat d’experiment a Montjuïc. Es va llançar un coet amb un ratolí, amb l’esperança que després el ratolí caigués en paracaigudes.

Floquet de Neu, audiència a l’Ajuntament amb José Maria de Porcioles, el 18 de març del 1967. Sis mesos després que arribés a Barcelona procedent de Guinea, després que uns caçadors matessin la seva mare. La vista tenia com a objectiu presentar Floquet de Neu a l’alcalde quan se celebraven 10 anys de la seva arribada a l’alcaldia.

Dofins, ovelles, bens, elefants, coloms, girafes, senglars i goril·les, benvinguts animals a Barcelona.
2. Vallcarca comença a bellugar-se
Aquest estiu comença la primera fase del futur parc central de Vallcarca. Es tracta d’una zona de Gràcia que en les darreres dècades sempre ha viscut en una certa provisionalitat en espera que arribés aquest gran projecte de transformació urbanística.
Aquesta transformació urbanística no s’ha de confondre amb la rambla verda de Vallcarca, un projecte fruit d’una modificació del pla general metropolità del 2001 que preveu l’enderrocament d’un centenar d’habitatges, al carrer de Bolívar, paral·lel a l’avinguda de Vallcarca.
El parc queda per sobre i d’alguna manera vol salvar el desnivell que hi ha amb l’avinguda de la República Argentina. Ara, hi ha una pista de bàsquet, que es canviarà de lloc perquè en aquest espai just sota el viaducte hi van pisos de lloguer assequible.
Les obres començaran a l’estiu i duraran sis mesos. La pista actual seguirà oberta. A això s’hi ha d’afegir la recuperació de l’antic consolat de Dinamarca, en un extrem del viaducte, com a equipament de barri. Márquez creu que tot i amb retard, és una bona notícia que alguna cosa es comenci a moure de veritat.
3. Més voreres sense motos
L’Ajuntament ha explicat aquesta setmana que la ciutat acabarà l’any amb 4.300 trams de vorera en que la moto podria aparcar però ho té prohibit perquè hi ha un senyal que no ho permet. Són entorn d’escoles i d’hospitals, cosa que inclou la modificació de l’ordenança de circulació de vianants i vehicles que va entrar en vigor l’1 de febrer.
La idea es perimetrar 296 escoles i 29 hospitals, de manera que no hi hagi cap moto a sobre de l’espai reservat per a vianants. La tinent d’alcalde d’Urbanisme, Laia Bonet, va tornar a parlar de la necessitat d’un “canvi de cultura”. Apunta que hem d’oblidar allò que la moto és un vehicle porta a porta.
Actualment hi ha prop de 90.000 places de moto en calçada. La idea del pla de mobilitat urbana 25-30 és que el 2030 n’hi hagi 40.000 més. Per un total, avui, de 275.000 motos.
