Cabify i Glovo

El terme “economia col·laborativa” s’ha fet popular per definir empreses de nova creació que basen el negoci en les noves tecnologies. Amb una aplicació al telèfon mòbil, diuen que posen en contacte clients amb una necessitat amb treballadors que la poden resoldre.

Cabify Glovo tenen en comú que han revolucionat l’una el transport de passatgers en cotxe i l’altra el repartiment de menjar i paquets. Però n’hi ha més per sumar a la llista: Uber, Deliveroo, Just Eat… Es tracta d’un model en expansió a costa, sovint, dels drets laborals dels qui hi treballen.

Ens hem fixat en el perfil de dos treballadors que han volgut denunciar a betevé les seves condicions de feina.

Patricia: hores extres per arribar a la facturació mínima

A la Patricia no li va costar gaire començar a treballar per a Cabify. Va trobar una oferta al portal de feina InfoJobs, s’hi va inscriure i la van seleccionar després de passar una entrevista i entregar net el certificat d’antecedents penals. Aquesta empresa de transport de passatgers que ara fa la competència al taxi, però, és només la intermediària.

Cabify contracta diverses empreses de conductors amb llicència VTC per poder donar servei a Barcelona. La Patricia té contracte amb una, que li proporciona el cotxe per treballar (no pas el mòbil, indispensable per rebre els serveis però que posa de la seva butxaca). El contacte amb Cabify és només ocasional, “en cas d’una incidència greu a través d’un telèfon”, explica.

De detalls de les condicions específiques de la seva empresa no en vol donar, diu, perquè no vol que la reconeguin: “És una feina amb un sou i un horari dolents, estem explotats, però necessito treballar”, argumenta. Tampoc el seu nom no és el real.

Ella està contractada per a 40 hores per setmana, però segons assegura, el contracte no es compleix ni de bon tros i les hores extres són el pa de cada dia: 12 com a mínim. Treballa de dimecres a diumenge, sovint de nit, i passa de llarg el que marca el seu contracte per arribar a la facturació mínima exigida. A final de mes, li queden 1.100 € nets de mitjana.

A aquests diners s’hi poden sumar bonificacions, per exemple, per acceptar tots i cada un dels viatges que li arriben a través de l’aplicació de Cabify que tenen instal·lada els conductors. És un bonus setmanal de 20 € ben fàcil de perdre, per exemple, “si vas al lavabo i, per un moment, deixes el telèfon al cotxe”.

Ramon: pedalar pendent de la quota d’autònom

En Ramon va començar a Glovo atret per la possibilitat de treballar tot pedalant en bicicleta. I tot i que explica que havia sentit parlar que les condicions de treball eren dures, “no imaginava que anessin tan enllà”, assegura.

El que més crida l’atenció de la seva feina és l’algoritme que controla la seva puntuació com a treballador. D’això en depèn l’horari laboral. Segons explica, el calendari per escollir torn s’activa els dilluns i els dijous, però no a la mateixa hora per a tothom. Els treballadors amb més puntuació tenen prioritat per sobre dels altres per triar la quantitat d’hores que volen treballar i el torn.

La puntuació s’elabora tenint en compte, per exemple, la puntuació amb què els clients valoren els treballadors. També el fet de tenir activat l’opció d’autoassignació, és a dir, que les comandes s’acceptin automàticament l’una darrere l’altra dins el torn de treball.

Amb un 86 sobre 100, la puntuació d’en Ramon, pot treballar “a les nits i algun dinar”. Normalment un treballador pot fer dues comandes per hora, a uns 4 € cada una. Això significa per al Ramon cobrar 250 € bruts al mes.

Es pot tenir un sou digne a l’empresa? Segons aquest treballador, sí, però treballant moltes hores. “Hi ha gent disposada a fer 12 hores al dia, cada dia de la setmana”, mentre que hi ha famílies que comparteixen un mateix compte d’usuari que no para mai de treballar.

Per treballar a Glovo cal ser autònom, i la bicicleta i el mòbil el posa cada treballador. Durant el primer any, la quota rebaixada és de 50 €, l’anomenada tarifa plana. Després d’això les taxes pugen segons els ingressos i per això molts treballadors decideixen deixar de treballar.