La campanya de Nadal representa habitualment per als botiguers de Barcelona entre un 15 i un 20 per cent de la facturació anual. Si en condicions normals ja té un pes important, l’any del coronavirus aquestes setmanes seran més decisives que mai. El petit comerç hi fia el futur i la continuïtat en molts casos. Al davant té una cursa plena d’obstacles: aforaments limitats, un consum frenat i sobretot un context més favorable que mai per a gegants com Amazon.

L’aparador físic d’Amazon

La crida de l’alcaldessa, Ada Colau, a no comprar a la multinacional ha donat protagonisme al comerç de proximitat. Però els establiments locals parteixen amb desavantatge en aquesta batalla. Ho saben, per exemple, a les botigues d’electrodomèstics, com la del Grup Carrera, a Sant Andreu: “Es nota que la gent mira molt internet, aquí només volen que els expliquis com funciona un aparell, però després marxen i no t’ho compren”.

La mateixa rutina es reprodueix en joieries, botigues d’esports, sabateries… “Et demanen si poden fer una foto, la fan i se’n van”, relata una dependenta, “no hauríem de deixar-los fer fotos”. El fet és que, contra aquesta competència, predomina la resignació entre els comerciants.

amazon furgoneta local comercial lloguer

“Sempre fan ofertes però no són preus reals”, afirma el propietari d’una sabateria, “i si vols vendre a través d’Amazon, les condicions són infrahumanes”. Per això la majoria prefereixen dedicar els esforços a atreure la clientela fidel de barri.

Promocions avançades

La primera prova d’aquesta cursa és el Black Friday, una campanya que entre el petit comerç tenia una acceptació irregular. Enguany, però, n’hi ha que s’hi han sumat per primer cop i sobretot molts l’han avançat “per minimitzar les pèrdues que hem tingut”.

“Hem de començar amb rebaixes, que no en podem dir així, en diem promocions, però hem de començar ara mateix”, reclama la dependenta d’un comerç de roba. En una botiga d’esports apunten que “molta gent compra per avançat perquè no saben què vindrà”, en referència a possibles restriccions per la covid.

Uns Reis menys generosos?

Amb aquestes restriccions té a veure l’altra incògnita que plana entre els comerciants: què passarà amb la compra de regals? “Si la gent no es pot reunir com un Nadal o uns Reis normals, no sabem com influirà”, assenyalen.

La caiguda d’aquestes compres s’afegiria a la que han patit comerços de roba, sabateries i en general de productes relacionats amb la vida social fora de casa. “Si la gent no surt a dinar o a sopar, o està a casa teletreballant, no gasten”, conclouen.

Més enllà d’estratègies i ofertes comercials, el que els queda als botiguers és la confiança en el públic habitual. A la Joieria Vallmitjana són optimistes i creuen que “la imatge de carrers amb tot tancat durant el confinament ha conscienciat els clients del que significaria no tenir botigues”. D’això depèn, segons les associacions, que després del Nadal entre un 20 i un 50% de comerços, segons la zona, no abaixin la persiana definitivament.