L’Ajuntament vol que els desplaçaments amb bicicleta a la ciutat, que ja superen els 200.000 al dia, creixin encara més durant els anys vinents. També han de créixer encara més els quilòmetres de carrils bici de la ciutat, amb els d’Aragó i la Zona Franca a punt d’estar enllestits. Però pels ciclistes encara hi ha una assignatura pendent: la connexió entre aquests vials per a bicis.

“La xarxa és inconnexa, falta una visió en què la bicicleta sigui un vehicle prioritari de transport. S’han fet carrils bici però les connexions no s’han tingut en compte“, considera Adrià Arenas, membre del Bicicleta Club de Catalunya (BACC). Un exemple de les mancances en la connexió són els carrils de Sicília i Mallorca, que tenen un final abrupte a la Dreta de l’Eixample.

En el primer dels casos, el carril de doble sentit desapareix a l’altura de Provença. Els ciclistes que volen seguir pujant tenen l’opció d’utilitzar la calçada i compartir espai amb els cotxes, o girar a l’esquerra o a la dreta i seguir pel seu vial a la recerca d’algun enllaç que els permeti seguir pujant. “Visc a tocar i pujo sempre per aquí. Si he agafat el Bicing elèctric segueixo per la calçada amb els cotxes, però si no, vaig per la vorera tot i que sé que està mal fet”, explica una usuària.

El mateix passa una illa de cases més avall, al carrer de Mallorca. Aquí el carril no té continuïtat per seguir en direcció al Llobregat quan es creua amb Sicília. La majoria dels ciclistes opten per continuar per la mateixa via i es resignen a pedalar entre cotxes. Un ciclista en aquest cul-de-sac explica que això “no suposa un problema” perquè no calcula els recorreguts tenint en compte els carrils bici traçats, però la majoria adverteix de la perillositat d’haver de passar a circular per la calçada, tal com preveu la normativa.

La plaça d’Espanya, “un forat negre”

En el punt de mira del BACC hi ha la plaça d’Espanya, “un forat negre” per a la bicicleta a Barcelona. Aquí hi desemboquen cinc carris bici: el del carrer de Tarragona, el de la carretera de la Bordeta, el de la Gran Via, el de l’avinguda de la Reina Maria Cristina i el del Paral·lel, però no s’enllacen entre si a la plaça. “En aquesta plaça, de cop i volta, la bicicleta desapareix, perquè no hi ha infraestructura. Els ciclistes o circulen per la vorera o trien la calçada, amb el perill que això comporta”, critica Arenas.

Segons l’Ajuntament, la connexió d’aquests carrils anirà lligada a la urbanització de la plaça, un cop acabin les obres d’adaptació de l’estació de la plaça d’Espanya, i suggereixen enllaçar els trajectes per carrers adjacents. Pel BACC, la interconnexió en aquest punt és un problema que s’arrossega des de fa anys i al qual el consistori no ha sabut donar resposta.