Els bicitaxis han passat d’anar amunt i avall transportant turistes per Barcelona a quedar aparcats en magatzems. Com s’ho ha fet l’Ajuntament per treure’ls del carrer? A finals de juny va començar a exigir als bicitaxis una llicència de transport que, a la pràctica, no té cap d’aquests vehicles i l’estocada final serà la prohibició definitiva a partir de l’any vinent amb una llei de la Generalitat. Però fins abans de l’estiu hi havia arribat a haver fins a 1.400 bicitaxis a la ciutat. Què se n’ha fet, dels que s’hi dedicaven?

En Body és el responsable de l’empresa Funky Cicle, amb tres anys a la ciutat i un pàrquing amb desenes de bicitaxis —o “rickshaws”, com ells prefereixen anomenar el vehicle— al carrer de Llull, a la Vila Olímpica del Poblenou. Després de refer el currículum, des de fa poques setmanes ha trobat una alternativa en espera de replantejar el seu futur laboral: “Per sort treballo a Mercabarna alguns dies esporàdics, perquè les despeses es van acumulant, i has de pagar el pis i el taller. Ara he de començar de zero”, explica.

“Els deixem dormir al pàrquing perquè no visquin al carrer”

Al pàrquing dels bicitaxis ara hi viuen dos dels conductors que havien treballat per a l’empresa: “Segueixen buscant feina, però s’han quedat sense diners per pagar l’habitació on vivien. Els deixem estar aquí perquè no visquin al carrer”. El seu dormitori és una habitació amb un sofà que abans servia de despatx. Altres companys, diu, “es dediquen a repartir menjar amb Glovo o Just Eat o paquets a domicili”. És també el cas d’altres extreballadors del sector amb què ha pogut parlar betevé.

El perfil en el sector és molt divers. Des d’empreses de rutes i autònoms que havien fet una inversió important per al negoci fins a treballadors precaris que s’hi dedicaven irregularment. El cas del Said Wali és extrem. Aquest afganès es dedicava a les rutes en una empresa amb sis anys a la ciutat i ara acumula “despeses i deutes per pagar a la gent”. Ha provat de repartir currículums, per exemple, en un bar, on li van dir que era massa gran.

De fer de bicitaxis a repartir paquets per a Amazon?

L’Tsvetan Rashkov, amb una vintena de bicitaxis guardats en un local del carrer de la Diputació, ha tractat de reorientar el negoci: “No sé com costejar la inversió que vaig fer, que no era de pocs diners. He parlat amb Amazon per reconvertir les bicicletes i utilitzar-les per repartir càrrega, però ens demanen uns diners que no sé d’on traurem”. Per donar sortida al negoci, en Body es planteja traslladar l’empresa al País Basc o València perquè accepta que “la cosa no pinta bé”.