L’Ajuntament de Barcelona vol treure cotxes estacionats a la calçada i baixar-los a aparcaments subterranis abans del 2030. És una de les línies estratègiques amb la qual treballa actualment el govern municipal per reduir la presència del cotxe al carrer i destinar-lo al vianant. “Hem d’imaginar-nos un espai públic lliure de cotxes aparcats a la calçada a prop de les nostres cases”, ha dit la tinenta d’alcalde d’Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, en una entrevista al programa ‘bàsics’ de betevé.

Sanz assegura que el model de tinença de vehicles “ha canviat” perquè molts joves no es compren un cotxe i opten per opcions de modalitat compartida. Davant d’això, considera que la ciutat ha de “reconduir progressivament” la situació per “desconstruir la idea que a l’espai públic ha d’haver-hi aparcament per a tothom”.

Fomentar l’aparcament subterrani

Per exemple, la titular de Mobilitat ha destacat que hi ha places buides soterrades i aposta per omplir-les, així com ampliar-ne l’oferta, amb preus econòmics per als veïns que hi estacionin el vehicle a la nit. El treball del govern municipal per reduir la presència del cotxe estacionat al carrer ja ha començat, amb l’eliminació de més de 4.000 places d’aparcament amb terrasses noves de bars i restaurants fruit de les conseqüències de la pandèmia pel coronavirus.

Després d’autoritzar 3.129 terrasses noves amb motiu de la pandèmia, el govern municipal obrirà un altre període fins al 9 de gener perquè bars i restaurants puguin sol·licitar més taules i cadires al carrer. Aquest temps, segons Janet Sanz, permetrà revisar peticions denegades fins ara, sobretot als barris de Ciutat Vella i Gràcia, i “corregir errors” que s’hagin pogut cometre. L’objectiu és que es pugui acabar trobant una solució per a tots els locals que volen més terrasses.

Senyalització per als carrils limitats a 30 km/h

El nou Pla de mobilitat urbana 2024 preveu un carril limitat a 30 km/h en els carrers més amples perquè hi convisquin bicicletes i cotxes. Ara per ara, aquesta mesura es troba només sobre el paper, però Janet Sanz la veu amb bons ulls fins que no s’hi puguin fer carrils bici definitius. Hi haurà senyalització vertical, es pintarà el símbol de la bicicleta a la calçada i s’instal·laran coixins berlinesos per garantir que les bicicletes hi circulin de forma segura, tal com ja passa al carrer de l’Hospital: “El conductor del vehicle sap que no pot ni tocar-me el clàxon ni fer-me llums”.

La titular de Mobilitat del consistori també ha respost a les crítiques dels ciclistes per la manca d’un carril bici a la nova ronda de la Universitat. Ha volgut destacar que no es tracta d’una reforma definitiva, sinó tàctica, i es mostra partidària de reservar un espai exclusiu per a les bicis en una futura transformació definitiva.