Barcelona vol modernitzar els seus 39.900 semàfors amb IA. La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge ha aprovat una proposta de Junts per impulsar-ho. Barcelona no serà la primera ciutat a aplicar-ho. A Còrdova, a Andalusia, s’ha estrenat un semàfor únic que és capaç de detectar la presència de persones amb mobilitat reduïda. En aquest cas, el dispositiu es manté més estona en verd.
En una entrevista al bàsics Bernardo Jordano, tinent d’alcaldia de Mobilitat, Inclusió i Accessibilitat de Còrdova, explica que ja tenien càmeres d’IA per al trànsit, però aquesta iniciativa diu que sorgeix d’una necessitat: “Els semàfors amb polsador per creuar no són accessibles per a tots els perfils dels ciutadans i per això els estàvem posant d’aproximació i, tot i així, creiem que no eren aptes per a tothom”. Per això, neix la idea d’aprofitar les càmeres: “Treu temps al cotxe i l’hi dona al vianant, parlem de segons però que són bàsics”. El dispositiu s’ha ubicat prop d’un centre de salut i d’altres serveis i apunta que “està molt ben escollida la ubicació”.
“Barcelona és puntera en mobilitat”
“Barcelona és puntera en mobilitat, estem mirant la ciutat per aprendre moltes coses”, explica Jordano. En aquest cas, però, assenyala que la mida importa i que a Còrdova tenen avantatge. Creu que per implementar-ho en una ciutat com Barcelona i que arribi a bona part dels carrers “l’esforç és molt més potent”.
Els semàfors icònics de Barcelona
El primer semàfor a la ciutat es va instal·lar el 1929, des d’aleshores la seguretat viària ha avançat molt. Ja estan a un pas de funcionar amb IA, però hi ha hagut diferents canvis al llarg del temps. Un punt d’inflexió va ser l’any 2008, quan Tandem va rebre l’encàrrec de redissenyar tots els semàfors de la ciutat: van incorporar-hi la tecnologia led i van treure’n la visera i els van fer més accessibles. Josep Casadellà, director de Disseny i Innovació de Tandem, assegura que volia crear un producte emblemàtic: “Barcelona és pionera en disseny i volia crear un producte icònic, fer un semàfor reconeixible”.
Casadellà recorda que va ser un concurs amb unes bases per repensar la imatge d’un producte que fos representatiu per a la ciutat i complir amb la seva funcionalitat, però sobretot que tingués una presència que marqués un punt d’inflexió en el mobiliari urbà: “El groc és un color molt propi de Barcelona, es va decidir el groc des de l’inici i s’ha mantingut”.
Actualment, explica que tots els productes en els quals treballen la IA és clau: “Serà el futur, canviarà la nostra relació amb els productes”.
Curiositats i història dels semàfors a Barcelona
