Quatre bicicletes robades al dia. Aquest és el ritme de sostraccions a Barcelona en els últims anys. És com a mínim la xifra de denúncies recollides pels Mossos d’Esquadra: 1.577 el 2018 (de les quals, en 145 casos van ser recuperades o retornades al propietari). Per combatre el problema, totes les universitats públiques a la ciutat han mogut fitxa i han decidit adoptar el sistema d’aparcament segur, Vadebike, en convivència amb els ancoratges públics actuals.

Gratuït per als universitaris

La iniciativa parteix de l’empresa Vadecity, que ja el 2016 va instal·lar, en col·laboració amb l’Ajuntament, diversos aparcaments del mateix model en una prova pilot en alguns districtes. Ara, a través d’un conveni que inclou la UB, la UPC, la UPF i la UAB, han començat a posar en conjunt 500 pàrquings per diferents facultats. Fins ara ja han instal·lat un 40 per cent del total.

El sistema permet ancorar la bicicleta per tres punts (tija del seient i dos cadenats a la part davantera i posterior), a més de proporcionar un espai per guardar el casc. El servei serà totalment gratuït per als membres de la comunitat universitària, que només hauran de registrar-se prèviament per rebre la targeta amb la qual podran operar. A més s’ofereix una assegurança en cas de robatori.

Plans de creixement

Els plans de l’empresa, però, preveuen l’expansió imminent a altres espais de la ciutat, seguint el model de les universitats, és a dir, en “terrenys privats oberts a l’ús públic d’institucions o empreses”. Marta Recasens, fundadora de Vadecity, assegura que “aviat començarem a veure aquests aparcaments en hospitals, centres comercials, clubs esportius o benzineres, per exemple”. En aquest cas, per ser usuari caldrà pagar 25 euros a l’any i això donarà dret, entre altres avantatges, a aparcar de forma gratuïta les primeres 8 hores. A partir d’aleshores, la tarifa és de 0,09 cèntims per hora amb un màxim de 24 hores.