Amb la mort, ahir, de Stanley Martin Lieber, més conegut com a Stan Lee, una desena de generacions de lectors de còmics tenen raons per sentir-se una mica més orfes. Perquè aquest nonagenari guionista, editor, productor i actor ocasional s’havia convertit en l’últim gran exponent de l’edat de plata del còmic nord-americà i en el pare de super-herois tan coneguts com aquests:

Timely Comics i Marvel

Nascut a Nova York, fill de pares romanesos, Stan Lee va entrar a treballar a l’editorial Timely Comics, que més endavant es convertiria en Marvel, i ben aviat va debutar com a guionista amb un número del Capità Amèrica. Amb només 19 anys, ja escrivia tot tipus d’històries, des del terror fins a la comèdia, però va ser a principis dels 60, quan el seu nom quedaria lligat per sempre a quatre personatges fantàstics:

Els 4 fantàstics

Corrien nous temps per als còmics de super-herois, i Stan Lee, juntament amb el dibuixant Jack Kirby, van idear els ‘4 fantàstics’, personatges amb poders sobrenaturals però amb problemes, pors, il·lusions i amors molt humans. Com va passar també, sobretot, amb l’amic, i veí, Spider-Man…

Iron Man

Un heroi adolescent que havia de salvar la ciutat de super-homes malignes i aprovar els exàmens o guanyar-se l’amor de la companya de classe. Stan Lee i Steve Ditko van crear un personatge que, amb els anys, es convertiria en un dels més populars del còmic nord-americà. No seria l’únic: de la seva ploma naixerien també Daredevil, els X-Men, Thor, Hulk o Iron Man, autèntics bucs insígnia de la companyia Marvel…

Black Panther

Però la sensibilitat social de Lee també es va fer palesa amb la introducció dels primers super-herois afroamericans de la companyia, com el Falcó o Black Panther, i per la inclusió, en els títols de crèdit, del colorista i l’entintador. A més, el 1971, un guió seu que tractava el tema de la drogoaddicció a Spider-Man va obligar a reformular el Comic Code, el caduc mètode de censura i control moral, fent-lo més laxe i més aperturista. I llavors el cinema va trucar a la seva porta…

Los vengadores

Amb la irrupció de Marvel en la indústria del cinema, la companyia va sortir d’una situació econòmica compromesa, i Stan Lee es va convertir en un rostre habitual que feia ‘cameos’ a quasi tots els títols de super-herois de la marca. I així serà fins i tot després de la seva mort, perquè a la quarta part de ‘Los vengadores’, que s’estrenarà l’any que ve, encara el podrem veure en pantalla. Serà una bona manera d’acomiadar una figura que quedarà fixada en la memòria dels lectors igual que en els encapçalaments dels seus còmics, aquells que sempre començaven amb un ‘Stan Lee presenta’…