La televisió s’ha convertit en un dels grans contrapunts crítics de la realitat, i als Estats Units es produeixen nombroses sèries que tracten el costar més fosc de l’Amèrica moderna. N’hi ha que ho fan centrant-se en episodis traumàtics de la seva història, i d’altres mostrant conflictes socials que semblen no tenir final.

The Looming Tower

Amazon acaba d’estrenar una minisèrie que tracta sense pèls a la llengua els atemptats de l’11 de setembre de 2001. I ho fa amb una mirada crítica poc habitual en les ficcions que reconstrueixen aquell fatídic episodi de la història americana. “The looming tower” se centra en un tema poc tractat: la descoordinació i recels entre la CIA i l’FBI en la lluita contra el terrorisme. Això els va portar a cometre nombrosos errors, i el més greu va ser menystenir el veritable potencial de les amenaces de Bin Laden. La minisèrie reconstrueix les intrigues de despatx que van envoltar els atemptats de l’any 2001, però també la falta de coordinació en d’altres casos igualment sagnants, com l’explosió al World Trade Center del 1993. Està molt ben rodada, alterna diferents plans narratius i temporals amb molta habilitat, i compta amb grans actors com Jeff Daniels, Peter Sarsgaard o Alec Baldwin.

 

Seven Seconds

Una sèrie que se centra en les conseqüències d’un atropellament amb fuga. La història comença quan un policia atropella un adolescent negre i el cas és encobert pels seus companys d’unitat. Però la víctima sobreviu, i a partir d’aquí la sèrie obre diferents fronts: per un costat, els intents dels policies per evitar que es descobreixi què va passar, i per l’altre, el patiment de la família del noi davant la falta de respostes, les mèdiques però també les policials. I enmig de tot això, dos advocats van descobrint pistes que el cas no és el que sembla. “Seven Seconds” enganxa per la seva molt encertada combinació de suspens i melodrama, però també perquè manté un to reivindicatiu al llarg dels seus deu episodis.

 

Unsolved

Aquesta tracta l’assassinat de dos cantants de Rap molt populars: Tupac Shakur i Notorious B.I.G. Aquests van ser assassinats a trets amb un any de diferència després de molts anys mantenint una forta rivalitat que va disparar l’interès per la seva música. Mai s’ha pogut demostrar qui els va matar, i la sèrie s’abona a la tesi que ambdós crims estaven relacionats i que tenien a viure amb els enfrontaments de les seves respectives companyies discogràfiques. La sèrie és tant una reconstrucció dels dos casos criminals com un pretext per endinsar-se en els eterns conflictes racials arreu d’Amèrica. A més, d’alguna manera les dos música exemplifiquen que és un problema crònic arreu del país, perquè un era de la costa est i l’altre de la costa oest.

 

Here and Now

És una radiografia familiar, però plena de referències polítiques. Des pràcticament la seva primera seqüència aquesta sèrie és un retrat de l’era Trump i com les seves polítiques amenacen l’estil de vida de les famílies americanes que defugen la concepció tradicional del terme. Els protagonistes són els membres multiculturals d’un clan que no passa pel seu millor moment, sobretot a partir del dia que un dels seus fills comença a tenir unes misterioses visions d’un passat que no és el seu. La sèrie vol explicar massa coses i a estones es passa d’explícita en el seu al·legat contra Trump, però els personatges estan molt ben definits i aconsegueix mantenir-te pendent de les seves imprevisibles vivències.

 

Unreal

És segurament una de les mirades més crues, perverses i dures a un dels pilars fonamentals de la societat nord-americana: la televisió. Però és que a més no es conforma amb mostrar la veritable cara d’aquest tipus de programes i gairebé mostrar-los com una organització criminal, sinó que estableix un suggestiu paral·lelisme entre els mètodes que s’utilitzen per guanyar audiència i els problemes que té la societat nord-americana a l’hora d’acceptar la seva pròpia realitat. Sembla que després de dues grans temporades poca cosa quedava per explicar, però la tercera ha començat molt forta i continua demostrant que es pot fer una sèrie políticament incorrecta sense morir en l’intent. Ara bé, si la mireu segurament deixareu de mirar “realitys” per sempre més.

 

Billions

Aquesta sèrie se centra en la rivalitat cada vegada més tensa entre un fiscal i un poderós home de negocis. El primer està convençut que el segon està delinquint, i arriba a extrems impensables per demostrar-ho. “Billions” és una sèrie molt de personatges, i molt basada en el duel interpretatiu entre Paul Giamatti i Damien Lewis, però també és un àcid retrat de les lluites de poder i com aquestes es produeixen impunement i sovint a costa dels recursos públics. El que més inquieta de la sèrie ja no és només la certesa que aquest tipus de personatges existeixen, sinó tot plegat passa de veritat a les nostres esquenes.

 

Atlanta

La sèrie parla de les aspiracions d’un jove a la indústria musical amb una sensibilitat extraordinària, i mostrant realitats socials molt dures amb una ironia molt frontal i gens forçada. La gràcia de “Atlanta” és precisament que ens ensenya el somni americà des d’una perspectiva poc optimista, però en cap moment incorre en estridències dramàtiques, i això té molt mèrit. La segona temporada s’acaba d’estrenar i s’ha fet esperar gairebé dos anys perquè el seu creador i protagonista, Donald Glover, té un agenda complicadíssima.

 

Heathers

És una sèrie on alumnes d’un institut conspiren per matar els més populars. Arran del tràgic tiroteig en un institut de Florida que va acabar amb la mort de disset persones, Paramount va decidir ajornar-la sense data per no ferir sensibilitats. La sèrie està basada en la pel·lícula “Escuela de jóvenes asesinos”, estrenada el 1988, i que ja es caracteritzava per un to de comèdia negra poc habitual en el gènere. En tot cas, tot i entendre’s la decisió de la cadena, no hi ha dubte que “Heathers” aborda un tema que tristament sempre és d’actualitat.

 

AQUI POTS VEURELA SECCIÓ DEL PEP PRIETO SOBRE EL COSTAT MÉS FOSC D’AMÈRICA:

PEP PRIETO EL COSTAT MÉS FOSC D'AMÈRICA