El setembre continua sent el mes en què la majoria de la gent torna a la feina després de les vacances d’estiu. Per sort, les plataformes audiovisuals contraresten els efectes de la depressió postvacances amb estrenes de sèries o noves temporades de ficcions d’èxit. Aquestes vuit sèries són algunes de les estrenes més destacades de principi de temporada.

‘The Deuce’

David Simon i George Pelecanos. HBO, 2017

Malgrat ser una de les grans durant els seus tres anys d’emissió, encara és molt de minories, però de debò que és una de les joies del catàleg d’HBO. En aquesta sèrie, el creador de ‘The wire’, David Simon, planteja una mirada gens convencional a les transformacions profundes de la Nova York dels anys 70 i 80 a través de l’auge i caiguda de la indústria pornogràfica. Es tracta d’una obra plena de detalls i matisos en què els escenaris són un personatge més de la història, i que arriba al seu final amb la tercera temporada.

‘El espía’

Gideon Raff. Netflix, 2019

Sacha Baron Cohen, conegut per personatges tan trobats com Borat, recrea aquí la història real de l’espia del Mossad Eli Cohen, que als anys 60 es va infiltrar tan a fons a Síria que fins i tot es va arribar a dubtar de la seva lleialtat a Israel. La sèrie, que consta de sis episodis, tracta el seu entrenament, la dificultat per amagar la seva doble vida a la família i, sobretot, com la seva identitat es va dissolent per poder complir la seva missió. El seu creador és Gideon Raff, el mateix de la sèrie que va inspirar ‘Homeland’ i ‘Hatufim’.

‘Heimebane’

Johan Fasting. NRK Drama, 2018

Tracta la possibilitat que una dona entreni un equip de futbol masculí de dues maneres: des de la perspectiva feminista i les seves reivindicacions, per descomptat, però també aprofita per fer una anàlisi gens convencional de les rigideses del món de l’esport i del periodisme especialitzat. La sèrie ofereix un retrat de personatge absolutament excepcional i al mateix temps sap ser una sèrie sobre futbol emocionant i molt ben rodada. Aquí l’ha estrenada Filmin aquest agost i la setmana que ve la mateixa plataforma estrenarà la segona temporada, que promet ser tan o més intensa que la primera.

‘City on a Hill’

Chuck MacLean. Showtime, 2019

Se centra en un agent de l’FBI i un ajudant del fiscal que han de treballar plegats a contracor en un cas, els descobriments dels quals fan trontollar les estructures de tot el sistema judicial de Boston. És una sèrie que apel·la als clàssics, molt ben protagonitzada per Kevin Bacon i Aldis Hodge, i plena de detalls carregats de mala bava sobre la impunitat amb què el món judicial cau a vegades en allò que diu perseguir. Està produïda per Matt Damon i Ben Affleck, i malgrat les seves virtuts evidents, aquí no ha acabat d’agradar.

‘Los Gemstone’

René Echevarria i Travis Beacham. Amazon Prime, 2019

En aquesta nova comèdia de Danny McBride per a HBO després de la gran ‘Vice principals’, es ressegueix el dia a dia d’una família molt mediàtica de predicadors, i els seus responsables aprofiten per fer-hi un retrat políticament molt incorrecte de l’Amèrica de Trump i de la doble moral cristiana. S’hi alternen apunts molt crítics sobre els dogmes amb la radiografia plena d’humor absurd d’aquests entabanadors de dretes carregats de diners i prejudicis. Té defectes, com la durada excessiva dels capítols i gags una mica repetitius, però la seva irreverència és molt necessària.

‘Carnival Row’

René Echevarria i Travis Beacham. Amazon Prime, 2019

Sèries de durada moderada però que realcen molt els valors de producció. Si en altres ocasions la fórmula els ha funcionat bé, aquí crec que han descuidat massa el factor narratiu. La història se situa en un món on la humanitat va entrar en guerra amb les criatures sobrenaturals i va guanyar, i ara les té sotmeses en una societat d’inspiració victoriana. El protagonista és un detectiu que investiga uns misteriosos assassinats i que reprèn la seva relació amb una fada que lidera la lluita per preservar els drets dels éssers sobrenaturals. ‘Carnival Row’ respon a la màxima aquella que una cosa pot ser lluent per fora però buida per dins, i mira que tenia potencial per ser una esplèndida metàfora del món actual.

‘The Boys’

Eric Kripke, Evan Goldberg i Seth Rogen. Amazon Prime, 2019

És una mirada gens convencional a una societat de l’espectacle que enalteix qualsevol cosa sense cap mena d’esperit crític o sentit del matís. La sèrie segueix una banda d’inadaptats que prova de demostrar que els superherois no són tan honrats com semblen, sinó que també són éssers corruptes i cobdiciosos que amaguen la seva veritable cara. La sèrie està plena d’humor negre, apunts socials plens de mala bava i un repartiment fantàstic.

‘Mindhunter’

Joe Penhall. Netflix, 2017

És una obra mestra. Aquesta segona temporada, que se centra en un cas real ocorregut a Atlanta però també inclou figures tan tèrboles com Charles Manson, és un manual de com crear tensió i suspens mentre descriu uns personatges amb una extraordinària atenció als petits detalls. Està feta per ser un clàssic!