L’arribada de la nova plataforma d’Apple i l’anunci de la data de l’aterratge de Disney + a casa nostra han constatat que el futur de la televisió passa per l’”streaming” indubtablement. Això vol dir que l’oferta de sèries es dispararà fins a l’infinit, i com que sabem que haureu de començar a decidir quina s’ajusta més als vostres interessos, a continuació comparem les vuit plataformes i us expliquem les seves singularitats i quines sèries d’interès hi podreu trobar en cadascuna.

Apple TV

Nodrint-se, de moment, només de continguts originals, la plataforma ha començat amb sèries com ‘The morning show’, una interessant reflexió sobre el periodisme en temps del “Me too” protagonitzada per Jennifer Aniston i Reese Witherspoon. Però, malgrat propostes potents com aquesta, ens trobem que, tot i tenir un preu baix (5 euros), Apple TV té un catàleg molt limitat. També és cert que s’hi esperen les noves creacions de cineastes com Spielberg o Shyamalan, que a la llarga acabaran fent-la més atractiva però, com a llançament, és deslluït. A més a més, a partir d’ara per cada compra d’un telèfon o tauleta d’aquesta companyia, us regalaran un any de subscripció a la plataforma.

Una sèrie estrella: ‘The morning show’. Jay Carson, 2019

Disney +

La plataforma de Disney arriba al nostre país el 31 de març del 2020 i fa pinta que no tindrà cap problema per convertir-se en una de les líders indiscutibles del sector. A més del seu inabastable catàleg propi basat en l’animació i el producte familiar, tindrà tot Marvel i tot ‘Star Wars’ (amb novetats com ara l’esperada sèrie ‘The Mandalorian’), sagues que alimentarà amb noves produccions originals, i, a banda, ho complementarà amb la seva darrera adquisició, Fox, que comportarà poder disposar de la seva llarguíssima llista de pel·lícules i sèries. Està previst que el paquet bàsic costi només 6,99 euros al mes.

Una sèrie estrella: ‘The Mandalorian’. Jon Favreau, 2019

Netflix

Netflix va ser una de les pioneres, i, a més, la que més implementació popular ha tingut gràcies a la seva aposta per atraure un públic jove amb sèries com ‘Stranger things’ o la recentment estrenada ‘Daybreak’. Saben perfectament com atrapar diferents tipus d’audiència i ha anat ampliant la seva oferta de gènere fantàstic i de terror amb persistència, copsant gairebé la meitat de la seva oferta mensual. És molt coherent, perquè des de sempre han buscat fidelitzar el públic amb ficcions que s’adapten a les realitats socials del moment. Ho ha fet també amb les lluites del feminisme, amb la demanda de sèries polítiques o amb nínxols com el de la sèrie documental. És, tècnicament, la millor: es pot veure a tots els dispositius i tenen l’opció de descarregar producte per veure “offline”. El paquet bàsic costa 7,99 euros mensuals.

Una sèrie estrella: ‘Daybreak’. Aron Eli Coleite i Brad Peyton, 2019

HBO

Aquesta plataforma ha obtingut queixes des que va començar, ja que es penja, no guarda el punt on has deixat la reproducció i la cosa encara empitjora més quan hi accedeixes des d’un dispositiu que no és el televisor. A més, ara acaba d’apujar la quota un euro i la subscripció ja costa gairebé nou euros. El que passa amb la HBO és que té la marca i les millors sèries amb diferència, i això encara fa més dramàtic que la plataforma no estigui a l’altura de les seves competidores. Posem per exemple la sèrie ‘La materia oscura’, una espectacular adaptació coproduïda per la BBC dels llibres de Philip Pullman que s’acaba d’estrenar a la plataforma, i és molt interessant. Però entre que la qualitat d’imatge no és la més òptima i que promocionalment les apostes de la HBO no sempre reben el tracte que es mereixen, està passant molt desapercebuda.

Una sèrie estrella: ‘La materia oscura’. Tom Hooper i Jamie Childs, 2019

Movistar +

Si parlem de drets de sèries, qui més hi ha sortit perdent és justament la primera plataforma pròpiament dita que vam tenir al nostre país: Movistar. Un problema que han afrontat amb produccions pròpies com ‘La peste’, que estrena recentment la seva segona temporada. La seva aposta de ficció, amb productes tan recomanables com aquest o els que dirigeixen Leticia Dolera o Berto Romero, és el que manté el focus sobre Movistar, que de mica en mica ha anat perdent aquella imatge de tenir en exclusiva totes les grans sèries del moment. Ara mateix conserva l’exclusivitat de les sèries de la cadena CBS, per exemple, però ha tingut dos factors en contra: la dispersió del seu contingut, que ha convertit la cerca de contingut en una petita odissea, i el preu, que històricament ha estat elevadíssim perquè havies de contractar paquets que incloïen altres continguts a banda de les sèries. Ho han volgut resoldre creant Movistar Ple Lite, que costa vuit euros al mes i aglutina l’oferta de la ficció.

Una sèrie estrella: ‘La peste’. Alberto Rodríguez i Paco R. Baños, 2018

Amazon Prime

Amazon Prime és el clar exemple de plataforma que semblava que passaria desapercebuda, però ha acabat estant en boca de tothom no només perquè han aconseguit prestigiar-se amb sèries com ‘Fleabag’ o ‘Modern love’, sinó perquè estan aconseguint quedar-se franquícies com les aventures de ‘Jack Ryan’ o l’esperadíssima nova adaptació de ‘El senyor dels anells’. D’aquí a una setmana expandirà fronteres amb ‘Hernán’, una sèrie clarament orientada al mercat de parla no anglesa. Aquesta plataforma no té un gran reproductor ni una gran interfície, i té menys contingut que Netflix o la HBO, però de mica en mica s’ha anat fent un forat i convindria no menystenir el seu potencial en aquesta guerra. Entre les seves virtuts hi ha la política de fer sèries de pocs episodis, el seu catàleg de pel·lícules dels 90 i, sobretot, el preu: 36 euros a l’any. El més graciós és que la plataforma va començar com un complement del servei de paqueteria i molta gent pagava Prime i podia accedir-hi sense saber-ho.

Una sèrie estrella: ‘Hernán’. Amaya Muruzabal, 2019

Sky

Helen Mirren, l’actriu protagonista, és el millor d’aquesta sèrie històrica que repassa els grans moments de la vida de la protagonista i les seves guerres tan íntimes com polítiques. Sky va començar amb discreció i ha anat nodrint la seva oferta amb productes propis com aquest o la notable ‘El milagro’, i també quedant-se en exclusiva grans sèries actuals com ‘Patrick Melrose’. Costa 6,99 euros al mes i es pot veure per aplicació en televisors, mòbils, tauletes i consoles. Tenen alguns continguts que també són en altres plataformes, com ‘The walking dead’ o ‘Chernobyl’, però és cert que la seva oferta és per comparació molt més limitada. Diguem-ho així: si us atabala que hi hagi massa a escollir, potser aquesta us convenç.

Una sèrie estrella: ‘Catalina la grande’. Philip Martin, 2019

Filmin

Filmin presenta joies com ara ‘Back to life’, una comèdia sobre una dona que intenta reinserir-se després de molts anys a la presó, o ‘Informer’. El seu paquet bàsic, que costa 7,99, permet veure totes les sèries, que potser no són tantes com les d’altres plataformes però tenen generalment molta qualitat. I hi ha, com deies, la seva oferta de cinema, que acaba d’incorporar 110 clàssics de la Metro. Permet tenir fins a dues pantalles simultànies i també és accessible des de Apple TV, Chromecast, ordinador, mòbils, tauletes i PlayStation.

Una sèrie estrella: ‘Back to life’. Christopher Sweeney, 2019