Fa 200 anys va néixer a París una cantant, pianista i compositora que rebria elogis dels més grans músics de la seva generació, però malauradament a dia d’avui pràcticament no sabem qui és. Per això volem reivindicar la figura de Pauline Viardot.

Viardot va ser la segona filla del cèlebre tenor i compositor Manuel García (nascut a Sevilla el 1775), i García va ser el tenor que va estrenar el rol de Lindoro de l’òpera ‘El barber de Sevilla’. García va tenir dues filles amb un enorme talent, la gran es deia María-Felicità García, tot i que la coneixem pel seu nom artístic: Maria Malibran. I la petita, Viardot, que no només va ser una cantant d’èxit, sinó que també va ser compositora. Cecilia Bartoli ha fet molt per divulgar l’obra de Pauline Viardot i recuperar el repertori que interpretava Maria Malibran.

El mateix Franz Liszt va ser un dels professors i mestres de Viardot, i el seu talent va anar més enllà de la veu, i fins i tot compositors com Frederic Chopin li va dedicar una composició, una mena de nocturn inspirat en l’ària ‘Casta diva’ de l’òpera “Norma”, de Bellini. I també Rossini li va compondre papers emblemàtics com la Desdemona d'”Otello”.

Amb Viardot som davant d’una dona amb un talent enorme talent com a compositora, pianista i cantant, i alhora una dona molt influent en el sector musical del segle XIX (19), amb admiradors com Caimlle Saint-Saëns (que li va dedicar l’òpera ‘Sansón y Dalila’) o Hector Berlioz. A més, també va utilitzar la seva influència per impulsar la carrera de compositors com Charles Gounod, Gabriel Fauré o Jules Massenet.